Världens skönaste säng.. men..

Här i Laos har vi faktiskt varit två riktigt duktiga backpackers. Bott billigt på guesthouses hela tiden och ätit mycket från marknader och smörgåsstånd på gatan. (Hahaha stånd.) Det tänkte vi först fortsätta med när vi kom till Vang Vieng och därför bokade vi två nätter i ett hotellrum som mest liknade en cell. Den var på ca sex kvadrat och hade inget fönster. Den var svinbillig. Yes! tänkte vi, nu har vi gjort ett klipp!

Vi slängde in våra väskor och gick ut på stan. Problemet var att vi inte hade känt på sängarna så när vi efter kvällsmackan på stan gick hem och slängde oss på vad vi trodde skulle bara varsin madrass lät det BONK!

-VAFAN! Jag tror jag bröt höften! Sängen har ju ingen madrass!
-Inte min heller. Är den gjord av brädor eller!

Min säng hade dock haft en, kände man efter längst ut i hörnen så fanns där kvarlevor från någonting som för många år sedan måste ha varit en madrass. Men den var så nersliten i mitten att det var överhuvudtaget inget skumgummi kvar alls. På Martins säng hade dom helt tagit bort madrassen. Hans bädd var istället gjord i hård frigolit. Jätte skönt! INTE!

Men eftersom vi redan hade betalat två nätter tvingade vi våra stackars kroppar att sova där ändå. Två nätter på en säng hård som ett golv gör inga under för en rygg som redan är stel efter alla bussfärder.  Vi tog våra väskor och bestämde oss för att finna dom skönaste sängarna vi kunde hitta. Kosta vad det kosta ville.

Vi hittade dem. På ett fint hotell precis bredvid floden i ett rymligt rum med egen toa och dusch. Jaha, så var vi tillbaka där vi började. Flashpackers.. Igen.. Damn..

Saken är bara den att även om vi bor fint här så är det bara 50kr per person. I Thailand hade vi fått betala säkert 300kr per person och i Sverige vill jag inte ens tänka på. Det är i alla fall vad vi använder som försvar när vi diskuterar om vi egentligen borde flytta ifrån det finaste stället i stan. Detta är ju liksom ett av de länder där vi faktiskt kan kosta på oss lite lyx utan att det kostar så mycket.

Det är dom skönaste sängarna vi haft på resan hittills och lätt det skönaste täcket. Den första natten här sov jag bättre än en noshörning med åtta bedövningspilar i skinkan och vaknade utvilad och med en rygg som nästan gick att räta ut.

MEN!

Vi fick EN lugn morgon. Dagen efter klockan halv sju bröt helvettet ut precis utanför vårat hotellrum. För det första.

-HUR JÄVLA MYCKE KAN EN UNGE LIPA EGENTLIGEN! Ungjäveln måste ju ha bättre lungor än en kenyan. Ge den mat, byt blöja, kasta den i floden. VAFAN SOM HELST! Fattar inte det lilla monstret att jag e bakfull eller!

Exakt en timma och 25 minuter senare tystnade äntligen ungen. aaaaah Äntligen kan jag sova igen.

Fem minuter senare..

-LUAN LAPRABANG FILLIFJONG LAOTAO CUPCUP CHIANG LAVANG PRALAVANGSITANG!!

Helt plötsligt ska någon förbannad kommunistdiktator hålla nationaldagstal inför hela stan.  Av volymen att döma så vill han även nå dem i omkringliggande länder.

Och som detta inte var nog så backade det in en stor lastbil och släppte av 10 ton grus precis utanför vårat fönster. Detta grus skyfflas, spadtag för spadtag upp på skottkärror och körs iväg bakom hotellet. En metalskyffel mot grus på ett underlag av betong avger ett ljud som jag inte ens skulle spela upp för mina värsta fiender. Det är världens värsta ljud.


Precis utanfört vårat fönster!


En skrikande bäbis, en wannabe-Mao och tre Laokillar med varsin skyffel måste ha träffats på en restaurang för två dagar sedan och slutit en pakt om att den där Nils. Han ska fan inte få sova han inte!

 

Kommentarer
Postat av: Helena

Hahaha, så sjukt kul. Och jag lider med dig. Bakisångest deluxe...

2008-12-06 @ 17:43:43
URL: http://napok.blogg.se/
Postat av: Calle

Wunderkul!

2008-12-07 @ 23:03:56
Postat av: Anonym

Kul som vanligt kombis, jag är sjuk idag. crap.

2008-12-08 @ 12:05:18
Postat av: Anonym

frsten jag heter marcus

2008-12-08 @ 12:05:44
Postat av: Lisa

Hahaha fan vad jag garvade när jag läste detta :D

2008-12-12 @ 00:52:33
URL: http://morphene.blogg.se/
Postat av: Nils

Jag kan också skratta åt det nu.. Men då ville jag verkligen begå massmord... Sant...

2008-12-12 @ 07:02:20
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0