Efter döden.

Jag har ingen aning om vad jag tror händer när man dött. Jag är inte troende så något paradis eller helvette är jag ganska skeptiskt till. Reinkarnation och Nirvana känns också liiite väl långsökt. Har vi en själ eller har vi inte det?

Vem vet.. En sak vet vi dock, och det är att vi har en kropp som antingen förmultnar eller krimeras då vi dött. Antar att det i och för sig finns några fall då kroppen har fräts sönder, typ som då skurken med åttiotalskostym fightas med hjälten i Robert Wells-frisyr på en skranglig metalbrygga ovanför en tank med frätande syra framställt för att förstöra en hel stads dricksvatten och ramlar, i dåliga skräckfilmer från 1986. (Petters och Joels favoritfilmer) Men det kan inte vara allt för ofta så vi håller oss till de första två alternativen.

Faraonerna fick hela pyramider byggda ovan på sina balsamerade kroppar medan Vikingarna nöjde sig med en gräskulle. I Indien blir man utputt på en flod och kremerad på vattnet och är man rik i USA kan man tydligen bli nedfryst i väntan på en framtid där återupplivning till evigt liv är möjlig. Det finns en hel del val helt enkelt.

Jag själv hade nog helst valt att bli kremerad och spridd i en minneslund eller i havet. Men egentligen hade allt utom det Hailie Selassie´s avlidna kropp fick som sista sovplats dugit.

(Detta är hans verkliga kompletta titel copypastad från wikipedia)Hans kejserliga majestät, kejsare Haile Selassie I, Lejonet av Judah, Guds utvalde,  konungarnas konung av Etiopien´s kropp blev efter hans död, nedsänkt i ett hål i jorden som därefter fylldes med cement som senare blev grunden för en toalett.

Folk bajsar troligtvis än idag ovanpå kroppen till den forne kungen. Av detta lär vi oss två saker; Titlar hjälper dig inte när du är död, och skickar du Eritrianer i lands-svält glömmer de inte det i första taget.

Kommentarer
Postat av: Mowgli

Tja.. Värre livs(döds)öden finns det nog.

Själv vill jag bli uppäten av en björn eller nått annat vildjur. Det känns mest naturligt att komma ut i kretsloppet så. :)

2009-12-15 @ 11:14:03
URL: http://jag-ar-vilse.blogspot.com
Postat av: Nils

Fan det glömde jag helt! Tänkt dig att bli uppäten av en vithaj. Jag hade vart död av skräck innan tänderna på bästen ens nuddat mig..

2009-12-15 @ 15:41:21
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Mowgli

Jag hade ju rullat ihop till en liten sorlig boll av rädsla jag med.. Shit, jag hade verkligen bajsat på mig. (Kanske inte hajen vill äta upp mig heller iof. Ifall jag bajsar på mig alltså.) :p

2009-12-18 @ 04:22:17
URL: http://jag-ar-vilse.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0