Sköldpadda..

Jag vet inte hur jag kunde glömma om att skriva om våran snorkeltur på Perhentian Kecil. Lätt bästa hittills.

Eftersom jag och Lindsay har bestämt oss för att festa mindre och uppleva mer, bokar vi turer och resor nästan varje dag. Likaså på Kecil. Snorkeltur med fyra olika destinationer.

Instruktören Läpp tog i runda slängar 80kr för en heldagstur med fyra olika snorkeldestinationer. Det var helt otroligt. Koh Tao kan gå och dränka sig i poolen på Corals Poolparty på Koh Phangan, för det här var 10ggr bättre än båda två. Korallerna var inte bruna och döda som i Thailand utan röda, gröna, blå, lila och alla möjliga färger du kan tänka dig. Efter den första destinationen var jag mer än nöjd och hade säkert sett över 30 olika arter och 1000-tals fiskar. Inte större än en halvmeter men ändå. Jag hade ingen aning vad som väntade..

Nästa plats vi stannade vid hette Sharkpoint.
-Haha sharkpoint, is this really safe?.. Skojade jag..
-Yes,Yes.. skrattade Läpp tilbaka.. Never had any exident ..But if they start swimming faster its best to not follow them..
-Hahaha funny guy..

Vi hoppade i och började simma runt.

-UUUUUUAAAAHHH!
Lindsay skrek igenom sin snorkel! -SHARK!
Läpp bara skrattade när hon simmade emot båten i full panik.
-No worries, it only eats brownhaired girls.. Han skrattade ännu mer..

Det visade sig att hajarna var helt ofarliga och inte mycket större än en meter. Men dom såg riktigt tuffa ut. Precis som dom i Hitta Nemo fast i miniformat. Ibland var dom inte mer än kanske 3-4m ifrån oss och det var en riktigt cool känsla.

Men det var fortfarande inte det bästa. Mitt i viken mellan två öar började Läpp köra sakta. Eftersom det säkert var 10m fri sikt i vattnet och jag såg att det bara var sandbotten undrade jag varför han inte drog på. Jag frågade men han svarade bara att vi skulle ta på oss snorkelgrejerna och vara redå.

-THERE! Jump in!

Vi gjorde som vi blev tillsagda och där var den. En enorm sköldpadda. Vilket otroligt coolt djur. Jag vet inte varför men jag blev mer exalterad än jag var när jag simmade med den 8a meter långa valhajen på Koh Tao.
Sköldpaddan var bara så maffig. Avslappad och helt oberörd av fem skumma snorkelutrustade människor låg den bara där på botten och chillade. Nosade runt lite i sanden och bara njöt av livet. Den måste ha vart säkert 130cm över skalet och huvudet var minst lika stort som Lindsays och större än min vän Petters.
Vi simmmade runt och inspekterade den i kanske 10minuter tills den tröttnade och flög iväg. Vet inte hur det fungerar men det ser verkligen ut som om den bara flaxar lite med framvingarna, precis som en fågel och vips var han borta.

Precis som allt på den här ön blir det perfekta bara bättre och bättre. På kvällen till grillmiddagen serverade de Gröna Carlsberg. Ännu en fulländad dag i Malaysia.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fan va fett, jag vill också leka med stora sköldpaddor, testade du att hålla i honom när han åkte iväg, typ rida på honom?

2009-02-14 @ 17:12:33
Postat av: Tobias

Det var då själva fan hur bra du ska ha det ;) jag fick nog och bokade prec en 4 månaders resa till asien.



Hare bra och tackar för många timmars god läsning!

2009-02-15 @ 01:22:12
URL: http://paradisepursuit.blogg.se/
Postat av: Nils

Ja det var en riktigt härlig känsla! Man ska aldrig ta i dem. I alla fall inte den här sorten. Inte röra coraller, inte röra valhajar och inte röra sköldpaddor. De är så pass känsliga att du kan skada dem. Speciellt koraller.

2009-02-15 @ 02:52:16
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0