Restips - Masari. (=pengar på nysvenska)

Innan jag for på äventyr senast googlade jag ord som budget- Asien och fick en hel massa hittar på olika resbloggar och forum. Men det folk skrev var bara hur mycket boende/mat och ibland kanske flyg kostade. Hur mycket man ska räkna med att spendera per dag på själva resan. Bra information även om jag och min käre vän Martin aldrig någonsin lyckades hålla dessa budgettar.

Det ingen nämner är omkostnaderna innan avgång. Det är bra att vara förbered och även om 95% går att fixa på plats, i alla fall i syd-ost Asien där jag var senast, underlättar det givetvis om du köpt väska och vaccinerat dig innan avgång. Så lite massari-sprutande blir det alltid, oftast mer än man tror. Här är en liten före-resan-budget-lista;

Vaccinationer: Ska i de flesta fall tas i flera omgångar och bör därför påbörjas flera månader innan äventyr. Vårdcentralen/vaccinationscentralen vet vilka vaccinationer man behöver vart. Twinrix är näst intill obligatoriskt och täcker hepatit A och B. Gula febern är en annan och sen är det även bra med dukoral för att hålla det obligatoriska magkollapset på en uthärlig nivå. Har du inga vaccinationer sen innan får du räkna med runt en 
2000-3000kr

Rygga. Det finns ryggsäckar för 800kr, men om du planerar att resa en längre tid eller mer än en gång rekomenderar jag att du lägger lite mer. Dels för att det är en ryggsäck som kommer hålla i många år och dels för att det är en avgörande skilldnad på både komfort, kvalité och smarta pack-möjlighter.
Pris ca 2500kr

Liten rygga: De flesta har säker redan en skolrygga eller liknande att ha till handbagage. Förra resan tog jag min gamla eastpack med sammanlagt hela två fack. Det ångrade jag. Köpte därför igår en ny. Ni vet dom där gummibanden eller flärparna som sitter utanpå vissa ryggsäcken, men som aldrig används. Dom är helt sjukt bra att spänna flip-flops eller tofflor på om man vill gå barfota på stranden. Och alla de där små smarta facken som man ibland hittar ett gammalt tuggumi i när man öppnar det för första gången sen skolavslutningen i nian. Hur gött som helst att ha sina öronproppar i om man helt plöttsligt vaknar upp mitt i natten på en buss med en busschaufför som bestämt sig för att spela Vengaboys best of -dvd på högsta volym när man vill sova.
Pris ca 300-800kr

Försäkring: De första 45dagarna på din resa täcks av din hemförsäkring. Efter det behöver du en tilllägsförsäkring. Det varierar lite vad de olika försäkringsbolagen reseförsäkringar täcker. Men i stora drag. sjukhusärkningar och om det skulle vara riktigt illa flyg hem. Ibland även flyg för någon anhörig att komma och möta upp dig och ta hem dig. Priset för reseförsäkring varierar kraftigt på vart i världen du ska bege dig. Senast i Asien tror jag att den låg på runt 2300kr för fyra och en halv månad (en och en halv täcks som sagt av hemförsäkringen)Nu om jag bara skulle åkt till Syd/central Amerika låg den på 1800kr. Men eftersom jag funderar på om jag ska ta mig till Nord Amerika där sjukvården är en av de dyraste i världen slutade Prislappen på 3800kr.
Plus tvåhundra kronor extra för superstöldförsäkring för kamera och dator.
Pris ca 1800-4000Kr

Reseapotek: Man vet aldrig när man behöver ett förstahjälpenkit. Det finns att köpa färdiga men jag gick bara till apoteket och plockade ihop en go blandning sårtvätt, plåster, förband, sårtejp, skoskavsplåster, mm, mm. Två saker som jag tycker är riktigt bra att ha med är babywipes och resorb. Det är en otroligt uppfriskande renhetskänsla att tvätta ansiktet med babywipes när man var i konstant rörelse i två dygn och inte sett av fräscht rinnande vatten på hela tiden och resorb ja, hur mycket vatten vi nordbor än dricker får vi nog inte i oss ordentligt för varmare klimat. En reesorb då och då gör susen.
Pris ca 300-500kr

Övrigt: Ju mer tid man har emellan bokad resa och avgång, ju mer skit hinner man inse att man bara måste ha. Specialhandukar som jag skrivit om tidigare, en fällkniv, liten resehögtalare för en chill låt på verandan till bungalown osv. Det finns många affärer som säljer käcka reseatiraljer till priser som du efter ett par månaders backpacking skrattar åt men likväl köper inför nästa resa. Då res-suget bara måste stillas med något som gör din framtida resa verklig och mindre avlägsen. Saker som jag dock insåg var väldigt praktiska förra gången var dock till exempel vattentäta påsar. Man kan ha dem att packa kalsonger eller vad som helst i under färd och sn förvandla dem till extraskydd för kamera/värdepapper/vadsom då du ska bege dig ut i djungeln eller på tubing.
Pris ca 100-1 000 000kr

Detta blev ett tjockt brödigt stycke text helt utan humor, men jag tror likväl att det kan hjälpa någon.

1 Dag Kvar!

Kommentarer
Postat av: Carolina

jävligt bra inlägg! men tyvärr 4 veckor för sent.. sitter redan i Nya Zeeland och skulle ha behövt den hjälpen innan jag åkte, men har lyckats styra upp mycket ändå=)



Ha en underbar resa nu!

2010-10-21 @ 09:50:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0