Fat-tuesday!

Det finns inget svenskare än svenskar utomlands kommenterade en gång min mor då jag skrivit ett inlägg här om euroforin som uppstod då jag efter fyra månader i Asien fann ett IKEA och åter fick smaka på Svenska köttbullar och lingonsylt. IKEA är föresten alltid nummer två folk i utlandet nämner då de får reda på att man är svensk. Nummer ett är storbystade blondiner vid namn Helga. (Vet någon var alla storbystade Helgor finns får ni gärna lämna en ledtråd i kommentarsfältet..)

Till saken Nils. Fokus.

Och på samma sätt fungerar det här i Kanada, de med bil får långa avundsjuka blickar av alla andra då de berättar om utflykterna till IKEA i Calgary fyra timmar bort för att köpa Kalles kaviar och kanelbullar, som alla i vanliga fall troligtvis hade klarat sig utan i ett år men nu då man inte kan få tag på det, är mer värt än vatten i Sahara eller värme i Sibirien/Fernie.


Den lokala kyrkans gratismiddagar börjar visserligen få några inslag av smygkristendom serverad med maten, men är i vilket fall en given söndagsaktivitet för alla svenskar.

Men svenskheten binder även samman oss, som på Feed The Swedes-gratismiddagar varje söndag eller på fettisdagen nu i tisdags.
Vi i kollektivet Snowflake hade ända sedan senaste Semmelbaket som tydligen gick av stapeln trettio dagar för tidigt talat om att göra om och göra rätt. Att jag dessutom just nu har mer tid över än någonsin tidigare i livet passade utmärkt för ett storbak gyllenbryna mjälltäckta bäschmandelfyllda Bakelser.
Den teckniska ungdomen, dvs Malin och Sigge (två alt. tre år yngre än mig) skapade ett event på facebook och bjöd in till kaffe och bakelser för alla som kände för att komma förbi.


Det blev närmare trettio semlor och då vi var en go äng på runt tjugofem semmelsugna Swedes försvann de kvickt.

Emer Irlänska som var enda icke svensken i huset skakade bara på huvudet då vi berättade att vi, vuxna människor, skulle umgås utan alkohol.
-Not even beers?
-No, just coffie.
-You guys are
WIERD!
Och så gick hon och låste in sig med en bok som vanligt medan vi gjorde det svenska ungdomar nuförtiden gör helst. Fikade.



Min kamera har av någon anledning bestämt sig för att aldrig fokusera bra igen och alla bilder ser smutsiga ut, men här är i alla fall en del av den goa gäng som kom förbi.


Kommentarer
Postat av: Ylva

fika, myyyys ju! men after skin har ersatt den delen här.

"swedish blonde, tall girls" är ett vanligt begrepp. hur många gånger tror du jag får höra "oh, you're swedish???" och så kollar dem på mig och säger "you're not blonde.."

2011-03-11 @ 13:30:23
URL: http://lovelive.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0