Nils Vs. Platons Staten.

Det är inte var dag man läser en text skriven på svenska fyra gånger och ändå inte förstår ett jota. Det kunde lika väl vara skrivet på ryska, med kyrilliska bokstäver, så lite förstår jag. Att det är skrivet för en sisådär 2400år sedan av en av världens största hjärnor och tänkare gör det lätt till en aningen komplicerad text. Att den sedan är översatt till svenska på vad jag skulle gissa var stenåldern men som visade sig vara på sextiotalet gör den inte direkt lättare.

Min första kurs här på universitetet heter IdeHistoria och det handlar som man kanske kan tyda ur namnet om hur människan och mer specifikt de gamla grekerna helt plötsligt fick för sig att ge fan i att kriga, äta vindruvor och ha togapartyn, eller vad de nu annars hade för sig, och istället börja fundera över livet, världen och tydligen i Mr Platons fall grottor, eldar och skuggor.


Nils? Platon?

De lade hela sina liv på ideér och diskussioner men lyckades trots det inte formulera sig mer lättförståeligt än att jag, som fram tills att jag öppnade denna veckans studieblad, alltid sett mig själv som nära nog normalbegåvad numera känner mig mer på nivå med Mr Forrest, Forrest Gump.
Ingen direkt egoboost så har jag uttryckt mig i klartext, till skildnad från grekjävlarna, rommarna, och var de nu satt gubbar och grubblade någonstans.

Ps. Detta blogginlägg är nummer sju i ordningen saker jag gjort för att skjuta upp ännu en stunds läsande med.  Ds.


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Hahah! Klockren bild där! Aah jag vet, asjobbiga texter, så o när man väl förstått lite så undrar man ju vad för smarta saker man ska kläcka ur sig imorn på seminariet?

2011-09-07 @ 12:43:31
URL: http://lovisarogo.blogg.se/
Postat av: moster Ewa

Hej!

Den sokratiska dialogen kan du ha användning för när du träffar flickor. Alla gilar att ha svaret på frågan. Platons idevärld är bra att reflektera över. Gå in i en grotta o tänd en eld så kanske du förstår. Lycka till!

2011-09-08 @ 08:56:03
Postat av: Mowgli

Hehe välkommen tillbaka till skolan!

Tips på texter man inte fattar en jota av är att söka efter summeringar på google. Det finns visa mer engagerade människor som lägger upp just sånna på akademiska texter. Ett tips. :)

2011-09-08 @ 11:25:04
URL: http://jag-ar-vilse.blogspot.com
Postat av: Fia

Haha, känner igen mig precis! Läser också texter av Platon i skolan nu och känner mig som intelligensnivå död fiskmås.

2011-09-14 @ 13:03:51
URL: http://dimmalva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0