-Pappa, kan du köra fram moppen?

Asien är väldigt olikt Sverige. Det säger jag till mig själv ungefär 12 ggr om dagen.

Som till exempel när vi var på dykkurs på Koh Tao och de höll på att bygga ett hotel på andra sidan gatan ifrån vårt rum. Byggställningarna här i asien är för det första alltid byggda i bambu och för det andra ihopsatta med små repstumpar. Känns inte riktigt som om det hade blivit godkänt av arbetsmiljöverket hemma i Sverige.

Killarna som arbetade med att bygga hotellet höll som bäst på med att vincha upp säckar med betongpulver till översta våningen när vi var och övningsdök i poolen 20m bort. Jag hade mycket svårt att koncentrera mig på instruktören. Dom hissade upp säckarna tio och tio, och det är typ 20kg i varje, på ett litet rep som troligtvis hade maxbelastning på 60kg. Ställningen dom vinchade med var självklart gjord av bambu och jag hade inte velat hänga min egen kropsvikt i den. Den var desutom väldigt trång så när dom hissade upp lasset så var en kille tvungen att stå rakt under och hålla i ett rep så att det inte gungade in i bambu-plockepinn-ställningen.

I medel tror jag att dom tappade vart sjätte lass eller så. Killen under hoppade bara undan när 0,2 ton kom farande från en höjd på 15m och började genast lasta om dem på flaket igen.

Hade inte fungerat i Sverige.


Familjen Olsson-Johansson påväg till familjemiddag hos Moster Ewa och Mamma-Nils har vart på Ica Maxi och köpt kyklingvingar.. NOT!

Eller som när jag var femton och körde moppe. Om jag inte hade på mig hjälm eller om jag skjutsade någon var sannolikheten att vi skulle bli förlamade, tappa ena benet eller dö runt 110%.
I Vietnam är det 200%skatt om du köper en bil och nästan ingen har råd. Familjen har helt enkelt en moppe istället.

Storhandla på Maxi, 18 kassar mat? Ta moppen..

Till IKEA och köpa en säng? Ta Moppen..

Jag kan verkligen INTE tänka mig mamma ropa -Kan du vara snäll och köra fram moppen älskling? Moa, Nils och jag väntar här vi dörren så länge..  till pappa på Julafton när vi ska på släktmiddag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0