Vad som fastnar på papper efter man i flera timmar suttit och läst filosofiska skrifter..

"Det är inte därför att människors begär är starka som de handlar illa, det är för att deras samveten är svaga" John Stuart Mill, 1806-1873.

Jag har alltid vetat att jag är lite av en filosof. Jag kan inte, så fort jag får en stund över vilket kanske inte är så ofta, sluta att klura på allt ifrån vilken bild som egentligen stämmer då jag petar mig i ögat så att neonskylten på andra sidan gatan syns på två ställen i huvudet, till om meningen med livet verkligen bara är att föröka sig och dö.
Problemet med den senare frågan är att den ofta leder tankarna in i mörka banor speciellt då man sitter i ett regnigt Sverige och väntar på fyra månader av mer eller mindre konstant mörkare väder, kyla och till följd av kylan mer eller mindre frivillig husarest.
Men då jag med näst intill oändlig tid till mitt förfogande satt och klurade i Asien för ett par år sedan kom jag för det första fram till att meningen med livet är individuell och för det andra inte konstant. Den första delen av mission Nils liv går ut på att ta reda på vad jag vill med mitt liv. Det tar längre tid och är aningen svårare för mig än det var att skriva ner det. För medan vissa vaknar upp med en brandbil utanför på gatan en gång under det femte levnadsåret och bestämmer sig för att nog fan ska jag bli brandman så tog det lite längre tid för mig och lyckades aldrig formulera sig riktigt så handfast som titeln brandman.
Jag kom först fram till att det är bra mycket svårare att klura ut vad man vill än att utföra/uppnå det. Hur svårt det än må vara så, är det fortfarande alltid lättare att sträva emot ett mål än att sträva utan mål.
Sen avklarade jag första delen av mitt livs mening, att klura ut vad jag vill, och bestämde mig för att: Jag vill bli vis.
Jag vill innan jag dör vara en man, helst med helskägg och käpp, som vet. Vad det är jag då vet, vet jag inte än. Hade så vart fallet hade jag redan varit där. Jag tror dock att jag har en aning hur jag kommer att nå dit. Genom upplevelser och erfarenhet, studier, diskussioner och tillsist det värsta men kanske lättaste sättet att lära på. Genom misstag.
Just nu borde jag egentligen sitta och plöja igenom Mary Wollstonecrafts "A Vindication of the Rights of Woman" eller så borde jag fortsätta att studera de 1700-1950tals filosofers texter som tillsammans med Marys ska diskuteras i morgon.
Och det är just vad jag nu när jag skrivit klart ska fortsätta med. För även om det inte är lätt att fokusera på en engelsk 1700-tals text med ord som jag inte ens förstår då det är översatta till svenska är det allt bara en del i den stora planen som är meningen med mitt liv: Att bli vis.
Citatet i början av detta inlägg till exempel. John S Mill var vis. Jag skulle nog till och med kunna påstå att alla de gamla skribenter eller vad man ska kalla dem, även om jag inte håller med om allt de skriver, var visa. Så vad annat än att studera och förstå dem kan vara vägen till min egen visdom.

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Alltså, jag stuntar i den där Mary! Jag fattar inte!!!! Läser wikipedia istället, enklare!



Åh det där med att ta reda på vad man vill med livet. Åh vad svårt! Känns ganska hopplöst ibland! När man liksom vaknar i panik på natten o bara.. "shit vad håller jag på med...?"



Men antar att det bara är att leva i nuet som gäller, ta dagen som den kommer o framförallt ha kul!



Lycka till med plugget!

2011-09-20 @ 15:01:33
URL: http://lovisarogo.blogg.se/
Postat av: moster Ewa

Hej!

Jag minns att du ville vara clown på Stenabåtarna i din barndom. Det kanske är avklarat nu med din skojighet och dina resor. Lycka till med visdomen!

2011-09-21 @ 08:22:44
Postat av: Nils

Jag vet Mary var för tuff för en annan också. Vi klarade ju oss igenom ändå.

Jag tror jag kommer vakna upp som 65åring en vacker dag och fortfarande fundera på vad jag vill bli när jag blir stor=)

Just stenabåt clown har jag ju ännu inte testat så det är inte avbockat än;)

2011-09-23 @ 16:17:53
Postat av: Sofie

Hej!

Jag har en fråga angående visum och sånt, på många ställen, tex Vietnam och Kambodja står det att man får visum mot uppvisande av tur- och returbiljett. Måste man boka utresa från landet för att komma in? Vart och hur är det bäst att boka dom?

Tack på förhand!

2011-09-25 @ 15:07:49
Postat av: Nils

Hej! Jag hade aldrig några utresebiljetter när jag reste in i något av de länderna. Har inte hört att någon annan har haft det heller. Kom visserligen landvägen vilket brukar vara lättare än flyg, men jag har ändå aldrig hört att någon behövt det. Visa on arrival heter det och jag har för mig de ville ha 30-40dollar fört. Muta men ändå;-)

2011-09-28 @ 19:27:26
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Markus L

Hejsan!



Ser att du också är en bloggande äventyrare och resenär.



Vill du byta länkar med min reseblogg?



www.lovdell.se



Jag kommer att lägga en länk till dig om du länkar till mig.



Båda parter tjänar på sådana länkar till sidor inom samma kategori med hög kvalité. För att t.ex. hamna högt på Google och andra sökmotorer.



Hör av dig! Du har ju fått min mail här.



Tack på förhand.

Ha det bra!

MVH / Regards

Markus L

2011-10-14 @ 14:26:45
URL: http://www.lovdell.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0