Kommunist Javisst..

Laos är ett fattigt land. Medellönen är ca 1dollar om dagen och folk äger ingenting. Vi tyckte först att dom var värdelösa på att lämna ut mat samtidigt på restauranger, det kan skilja typ 30 minuter innan jag får min mat och Martin sin. Men sen fick vi en lapp som förklarade olika seder.

Andledningen till att de inte väntar med maten är att i Laos finns det inget ord för mitt. Ordet för mitt är detsamma som ordet för ditt. Om man beställer en måltid så gör man det för att dela på den och alla runt bordet ska äta av allas måltider.

Vi älskar Laos!
Man kan inte säga någonting annat. Människorna här är supertrevliga som till exempel påvägen hit till internet kaffet.
Två killar stod och kollade ut över mekongfloden och väntade på sina kompisar som var nere och fiskade. Dom kollade på mig (det gör alla, man känner sig som en kändis hela tiden) och log.

-Sabadii! betyder hej..
-Sabadii!
-How are you today?
-Very good, and u?
-Very good!
-Have a nice day!

Bara sådär liksom.. Här kan man bara gå runt och le och alla ler tillbaka och är bara jätte trevliga. I Thailand pratade jag inte med en enda thailändare som inte ville pracka på mig saker och här kan man gå lungt och avslappnat på en marknad och bara njuta av lugnet. Folk är bara intresserade av dig för att du är annorlunda och från andra sidan jorden, dom ser dig inte som ett dollartecken. UNDERBART!

Kommentarer
Postat av: klara

laos är grymt :) men tips, night market i luang prabang är grymt mysigt. passa er för vip buss till luang, vår tog tre gånger så lång tid som den vanliga och airconditionen var att dörren var öppen haha

2008-12-02 @ 20:21:34
Postat av: Dennis

sabaidii betyder rakt översatt "mår bra" inte hej.

hej är för övrigt sawatdii på thai, de ni.

2008-12-17 @ 01:36:02
Postat av: Nils

Dar ser man.. hehe tackar! och alla som aker till Luang Prabang, nattmarknaden ar riktigt mysig!

2008-12-17 @ 04:15:18
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0