Göteborg - Oslo på nio timmar

Att ta sig från Göteborg till Oslo på nio timmar, en sträcka på 28mil, hade vart lika troligt som att din ko skulle lägga ett guldägg en söndagsmorgon innan kyrkan, någon gång i mitten på 1800-talet.

I dagens värld med flygplan, tåg och motorvägar mellan varenda större stad är det däremot en prestation att klara av att ta så lång tid på sig för en så kort sträcka som tvåhundraåttio kilometer på nio timmar. Vi lyckades.
 

Bussen som gick klockan tolv skulle vara framme kvart i fyra. FAAAAAIL! Efter att först haft turen och se motorvägen avspärrad på grund av översvämning och fått stå i kö i TRE TIMMAR OCH FÖRTIO MINUTER, (Dvs; lika länge som hela bussturen skulle ta) fastnade vi i tullen och blev igenomsökta av hundpatrull, läggkollade och utfrågade om våra andledningar till att besöka Norge för att tillslut rulla vi in på Oslos busstation tre och en halv timma försenade medan vi hörde busschauffören säga till någon i sin mobil (troligtvis till chefen);


-Vi är aningen sena..


Trotts detta gick ändå tiden på bussen fort. Jag hamnade bredvid en dam på 60+ som verkade ha vart överallt på hela jorden och Hugo hamnade vid en före detta spitfire-pilot från andra världskriget. Så medan jag och min nya busskompis Birgitta diskuterade resor till stängda delar av Kina på 70-talet så satt Hugo och löste korsord tillsammans med Ole-Jan. Ole-Jan var säkert en riktigt bra pilot på sin tid (1000 f. kr.) men korsord var han ingen höjdare på utan satt mest och pekade på ord som Hugo redan skrivit och sa;
 

-Där har du .. Mrpf!.. skrivit rätt! Bra! Hupf!


Kommentarer
Postat av: Mikael

Som när vi skulle åka tåg hem till norrbotten. Ska ta 13 timmar men tog 20.

2009-08-13 @ 15:41:10
URL: http://mikael.webblogg.se/
Postat av: Emelie

Så många gånger jag åkt fram och tillbaka till Oslo är nog dina 9 timmar gott och väl ett rekord. Jag tror jag var två timmar försenad en gång. Men två små barn på armen och i 35 graders värme. Pju!

Ses kanske på söndag(?).

2009-08-13 @ 18:52:27
Postat av: Nils

Usch! 7timmar sent. Nästan asientid på den=)..

Ja jah tycker att nio timmar måste vara någotslags rekord! Vi hade i alla fall gott sällskap och lagom temp så vi stod ut.

Jag är nog i Norrköping eller Sthlm på söndag, fick en deal med syrran att om hon fick en dubbelt så dyr present så slapp jag avbryta roadtrippen=) Men ni får ha det jättekul!

2009-08-13 @ 20:21:44
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: den vackra morbron!

Nästan 3 timmar Göteborg -Kungälv med bil på motorvägen!Är inte de ett rekord?

2009-08-25 @ 18:16:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0