Svensk kultur..

Jag kan ju inte säga att jag har speciellt mycket hemlängtan. Men när två svenska tjejer på hostelet vi bodde på frågade om jag var sugen på att hänga med till IKEA och käka semlor ryckte det allt till lite i tarmen.

-Semlor.. aaaaah..Jag kollar ut i luften och får genast minnen ifrån min tid som brödpackare på Kungälvsbagarn...
-Dom har potatis och köttbullar med Lingon och brunsås också!
-Aaaaaaaah.. Trodde inte en mage kunde bli nostalgisk.. Köttbullar.. Aaaaaah..

Jag och Lindsay som nu hade mött upp igen hade bestämt oss för att köra ännu en dag med sightseeing, men jag behövde bara kolla på henne för att hon skulle förstå en svensk-gosses-mages-behov av Semlor och köttbullar.

Så var det bestämt. Mission Semla.

Det blev faktiskt inte mycket till mission. Det var helt enkelt för lätt att hitta till IKEA. Och då sket vi ändå i att ta bussen dom rekomenderade för de 800metrarna mellan tunnelbanan och entren. (Fortfarande; ingen går i Singapore,(Nu när jag tänker ännu närmare på det är det nästan ett rim. "Ingen går, i Singapår" tihi))


Mina vapensystrar påväg till Ikealand.

Först traskade vi bara runt inne i på Ikea och letade upp alla våra möbler. Jag hittade min säng och den var underbar. Nästan overkligt att man har en så stor säng väntandes därhemma. Även fast halva min lägenhet var Ikeainredd så var det lukten som gjorde att det påminde så mycket om hemma. Det luktade Ikea i bäckebol!


Undra hur många "Singaporianer" som vet vad Fräsig Dark Brown är..

Efter rundturen som fick påskyndas lite på grund av Lindsays totala oförstående av våran möbel/Sverige facination, gick vi för att hitta det vi egentligen var där för. SEMLOR och KÖTTBULLAR!


Mmm.. Köttbullar.. Svenskarna skrattade gott åt den oerfarne Kanadensiskan som tog med Ketchup på brickan.. Hahaha.. Så dum man kan va..

Inget klår givetvis mammas köttbullar, men dessa bamba(skolmatsal för dem som inte är infrån gbgområdet)-köttbullar var efter 4 månader utan svensk mat underbara. Potatisen var lite för lös, köttbullarna var lite för små, man fick lite för lite lingonsylt. Men det var ändå helt underbart. Det är bara en helt annan känsla i magen när man har ätit svensk mat till skildnad ifrån asiatisk. Tung på nått sätt. En härlig känsla.



Sen hade vi ju pricken över i:t, Semlan!
Även här har jag ätit bra mycket goare Semlor men aldrig har jag njutit så mycket. Visste knappt om jag gillade Semlor eller inte innan. Det gör jag...

Kommentarer
Postat av: Moa

Semlor är bäst!

Och jag kan säga att jag njuter mycket av dina ikea möbler, har även kompleterat med en vit ikea-hylla :P

Det enda dåliga är ju att min säng är mjukare än din.. men känns bara jobbigt å byta :P

Vill du ha dagens nyhet i Sverige? Kronprinsessan förlovade sig idag :P

2009-02-24 @ 20:47:32
Postat av: Mor

Vad jag vet så har du alltid tidagare valt bort semlan. Men det finns inget svenskare än utlandssvenskar.

2009-02-24 @ 21:53:30
Postat av: Mor

Vad jag vet så har du alltid tidagare valt bort semlan. Men det finns inget svenskare än utlandssvenskar.

2009-02-24 @ 21:53:55
Postat av: Hugo

Oum-oum-moum semla

2009-02-25 @ 10:12:24
Postat av: Martin

Åååhhhh, fasen va go den ser ut!!!

2009-02-26 @ 14:02:00
URL: http://cmj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0