Äntligen lite extremsport!

Med en nyvunnen Salmonellafight i magen vaknade jag upp tidigt dagen då vi skulle och klättra och tittade ut genom vårt så kallade fönster. Några brädbitar man skjuter åt sidan. Perfekt dag för att för första gången testa bergsklättring.


Vår fina bungalow Ton Sai Beach. Riktig ´the beach´ känsla..



Måste erkänna att jag allt var lite nervös. Klättrar ju i träd på heltid hemma så jag hade naturligtvis lite att bevisa, både för mig själv och för Lindsay.

Vår intruktör hette Pon och han var skitschysst. Inte jättebra på engelska men han kunde allt som behövdes för att utan problem lära oss några grundtips, hur man säkrade någon och några regler som man måste kunna när man klättrar.
Min favorit regel är;

-It has to work the first time cuz otherwise there is no seccond time..

Instruktörer är alltid så duktiga på att få en att känna sig avslappnad..


Pon visar Yvonne ifrån Tyskland hur man säkrar.


Bergsklättringsväggar i indelade i en svårighetskala 5a,5b,5c,6a,6b och så vidare, och vi började lätt med några 5a-b väggar. Det var inte särskilt svårt men ändå riktigt kul eftersom, om det är lätt är det bara att försöka klättra snabbare och då blir det en utmaning ändå.
Den tillsägelse jag fick flest gånger var faktiskt att jag klättrade för fort.

-Detta är en lugn sport, man måste slappna av och känna efter innan man förflyttar sig.. Ropade Pon där han stod 15m upp på en liten stenflisa inte större än en tumnagel.

Han frågade oss även i vilken form vi var och vi var alla i gruppen tvugna att erkänna att backpackinglivet inte är det bästa sättet att bygga muskler på. Med andra ord, man blir inte stark av att lyfta ölflaskor från bordet till munnen. 

-Då tar vi det lite lungt nu på förmiddagen så att ni fortfarande har krafter kvar till eftermiddagen..
-Bra ide.. Vi höll alla med.

5 Sekunder senare hör jag min egen röst..
-So can I try that one?



Jag var givetvis tvungen att testa den svåraste på det stället vi var och JA! Jag klarade den. Det var en 6b vägg. Säkert inget speciellt för dem av er som har klättrat förut, men det var med all kraft jag kunde framana som jag med nöd och näppe tog mig upp för denna lodräta glasskiva till klättervägg.

På eftermiddagen tog vi oss till en annan vägg där det fanns ett större utbud av svårighetsgrader. Man kunde även klättra mycket högre och några av dem var nära på trettio meter om man nådde toppen.



Sista väggen jag försökte mig på var en lätt 5b. Det gick bara inte. Alla mina muskler bara skakade av en heldags klättring. Var helt slut i underarmarna och i triceps. Ser fram emot att ha träningsvärk ett tag framöver!

Kommentarer
Postat av: karin

En dag fylld av upplevelser. Snygga bilder på en snygg man.

2009-01-31 @ 15:39:50
Postat av: Micke

Komigen nu Nils lite update!

2009-02-03 @ 09:13:24
Postat av: Nils

Jag vill.. Det är blogg.se som inte vill!

2009-02-03 @ 12:15:19
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0