Dr Okey..

Eftersom Leia har stora problem med sitt bankkonto. (På något underligt sätt har pengarna tagit slut.) Så vill hon inte lägga allt för mycket pengar på att resa runt. Hon vill hellre stanna och njuta på en plats än lägga pengarna på en massa bussar och båtar.

Därför bokade jag och Lindsay varsin båtbiljett runt mellan öarna för att sedan möta upp henne igen på Kog Pangang för full moon partyt. Vi skulle resa klockan 11 på morgonen. Men..

Redan på dagen innan märkte jag på Lindsay att hon började bete sig lite konstigt. Hon klagar aldrig men jag kunde se att hon mådde dåligt på något sätt. Jag frågade och frågade men hon sa bara att det var okej och att hon va lite orolig i magen. Hon gick till pharmacyt och fick några antibiotikatabletter, det får man för allt här nere, och vi hoppades att det skulle bli bättre tills dagen efter.
Men när jag vaknade på natten låg hon ihopvikt av smärta i ryggen och i magen och varje gång hon andades kved hon till av smärta.

Vi sov inget mer den natten och tidigt på morgonen gick vi till sjukstugan på Phi Phi bara för att få veta att doktorn var på semester så vi var tvugna att åka till det internationella sjukhuset i Phuket. Bara 3 timmar åt motsatt håll emot vad vi hade planerat.
Jag pumpade Lindsay full med panodil och fick med nöd och näppe upp båda våra två stora ryggsäckar och en liten på axlarna och staplade iväg emot båten.

Tre timmar senare var vi på sjukhuset. Där fick vi möta Dr Okey.



-Pain okey?
-eeh, Yes I have pain..
-Okey, back pain okey? Han pekade på Lindsays rygg.
-Yes, in the back, but also in my stomach..
-Okey, okey.. Stomach okey.. Headache okey?
-No, but a little nauseaus..
-Nauseaus okey..

Och så vidare... Jag hade ännu en gång stora problem att hålla mig för skratt och ännu större problem med hålla räkningen på hur många gånger Dr Okey sa Okey.. Slutade räkna vid trettio och fokuserade hårt på kameran istället. Lindsay var ju ändå i grova smärtor så jag ville ju inte börja fnissa allt för mycket.

-But these tablettes I got from the pharmacy, are they useless? Hon visade upp tabletterna..
-
No No okey.. Very good tabletts okey..
-So I Should keep on taking them?
-No No Okey.. Very good tablettes okey.. If you have pain in throuth okey.. Han log förnöjt över att han hade lyckats förmedla något över det oförståliga språket engelska..

Pharmacyt hade helt enkelt bara gett henne tabletter emot halsfluss. (Tänk på det alla turiuster i Thailand)

Ett kissprov och ett blodprov senare fick vi i all fall reda på att hon hade en ganska kraftig infektion i högra njuren och en lindrigare i pissblåsan. -Antibiotika i 10 dagar okey! Varav de första skulle vara i droppversion okey!



Jag hade alltså 45 minuter att leka med sjukhusleksaker som rullstolar och stetoskop medan hon låg ochh fick dropp.
Wiee!

En ny fråga till alla sjuksköterskor därute som läser denna bloggen, jag vet minst två. Dagen efter när vi skulle ta droppmedicinen igen i sjukstugan på Koh Lanta så fick dom den inte att fungera. Det ville liksom inte åka in i handen. Så dom bara sög in all dropp i fem jättesputor och sprutade in dem i droppsaken i hennes hand. Istället för 45 minuter tog det fem. Kan det vara nyttigt?

Kommentarer
Postat av: moster Ewa

Hej!

Hur mår hon nu? Omsvaret är OK så var det en bra behandling även om den gick alltför fort. Jag skall göra en Lex Mariaanmälan till Socialstyrelsen, OK?

Ewa

2009-01-26 @ 10:50:38
Postat av: Ann

Jag säger som min moster, är hon ok, så är det viktigaste att hon fick i sig antibiotikan. Fick hon någon allergichock på plats? Det är det som kan hända.

2009-01-26 @ 17:56:58
Postat av: syster Mona

Hej

Hoppas att Linsey mår bättre nu. Viktigt i behandlingen är att vara stilla just vid en sådan här diagnos. Det är klart att det är lite väl häftigt att trycka in såpass mycket under så kort tid med spruta. Men man kanske inte kunde på något annat sätt. Det hade ju bara varit att sätta om droppet. Viktigt är att fullfölja behandlingen

Krya på dig hälsar Mona

2009-01-27 @ 05:39:33
Postat av: Nils

Tack alla tre=) Hon mår mycket bättre nu! Så jag antar att det fungerade bra. Hon ska bara ta tabletter i 7 dagar framåt.

2009-01-27 @ 10:49:45
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0