Hitler, Stalin, Idi Amin och Pol Pot

Som alla säkert vet är Hitler skyldig jorden mer än sex miljoner mänskoliv, Stalin minst lika många och Idi Amin även han en hel del.




Pol Pot är skyldig världen och framför allt Kambodja mellan 1,5-2 miljoner liv. 98% kambodjaner och om man tänker sig att det på den tiden inte bodde mer människor här än i Sverige kan man tänka sig att mellan var tredje och var fjärde människa i Kambodja fick sätta livet till under hans regering The red Khmers år 1975-1979.

Det är det som är det värsta. Det är inte ens länge sedan. Jag menar det är ju inte många som lever och kommer ihåg andra värdskriget särskilt bra. Alla över 30 år här levde när han styrde och måste ha haft det förjävligt.



Ett torn med döskallar är uppställt mitt ibland massgravarna.


Pol Pot var en student i sin ungdom som fick ett stipendium att studera i Paris. Där snappade han upp ordet kommunist och bestämde sig för att bli det. Mer och mer radikal flyttade han sedan tillbaka till Kambodja och gick med i de röda Khmererna. 1975 störtade dom Kungen ifrån sin tron och tog över makten i Kambodja.

Pol Pots ide var att alla skulle leva jämställda på en stenåldersnivå utan utveckling, utan städer, utan utbildning och utan export och import. Inga klasser inga problem. Eller?

Så han började med att döda alla högutbildade, sen tog han alla utbildade över huvudtaget, sen tog han alla som bar glasögon, alla som kunde något annat språk, alla som var politiskt aktiva, alla han trodde var politiskt aktiva och sen bara en hel massa till bara för att han kände för det. Han dödade kvinnor, män, barn och till och med bäbisar.


The Killing Fields. Massgravar.

Han tog alla människor som bodde i Kambodjas städer och bara slussade ut dem på landet. Folk hade givetvis ingen kunskap om bondelivet och heller ingen skörd från förra året, så man svalt ihjäl.

Helt utan hänsyn och på det grövsta sätt torterade han och mördade. Några historier som jag fick berättade för mig igår när jag var och kollade på the Killing Fields och S-21 är till exempel; Man kastade spädbarn i luften för att sedan fånga dem på gevärstbajjonetten. Eller bara ta dem i fötterna och drämma dem in i en trädstam. Man grävde stora massgravar utanför Pnom Pen där man slängde döda och levande människor i högar på varan för att sedan hälla syra över dem, dels för att få bort stanken och dels för att få död på de man råkat slänga i som fortfarande var vid liv.

S-21 var fram tills att Pol Pot tog över en högstadieskola mitt inne i Pnom Pen. Men nu när ingen fick gå i skolan så förvandlades den praktiskt om till ett koncentrationsläger. Man förvarade så kallat misstänkta motståndare där, man torterade folk där och man dödade folk där.



En före detta skola som förvandlades till tortyrkammare och fängelse för så kallade ´misstänkta´.


S-21 står kvar nästan precis som de lämnades 1979 då Vietnam störtade Pol Pot. Riktigt, Riktigt obehagligt ställe men jag rekomenderar definitivt alla som ska till Pnom Pen, och inte är jätte känsliga, att åka dit.

Kommentarer
Postat av: Mowgli

Fan det later ju som jag hade lite koll pa Kambodjas historia iaf.. Var lite osaker pa ifall min fakta stamde.. Lite stolt nu far jag saga..

Antar att det var en hemsk upplevelse men aven larorik?

2009-01-14 @ 08:39:06
URL: http://jag-ar-vilse.blogspot.com
Postat av: moster Ewa

Tack för din berättelse. Jag hoppas attdu har kunnat ta det, det verkar så.

2009-01-14 @ 13:23:12
Postat av: anton

Jag var där i våras. Fruktansvärd upplevelse. Att det skedde så relativt nyligen. Att det inte uppmärksammades. Det faktum att alla inte blivit straffade.. Kambodja bär på en tragisk historia!

2009-01-14 @ 18:13:47
Postat av: Anonym

Tack för en j-kligt bra redovisning. Det är inte sant, det som hände, tänker jag. Men tyvärr är det det. Ha det bra du!

2009-01-14 @ 21:01:03
Postat av: Nils

Jag vet nu har jag koll! hehe.. Det är helt sjukt och det inte uppmärksammades mer fattar jag inte.. Kommer inte ens ihåg att vi har läst om det i skolan överhuvudtaget.. Men nu har jag vart där.. så.. dags att ha kul igen!

2009-01-15 @ 04:50:34
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: maya

usch fy, dit måste jag åka för att få lite rysningar......

2009-01-16 @ 11:01:18
URL: http://mayahataichanok.blogg.se/
Postat av: F

hej svejs!! vilken resume nils:) värt att se, elr hur.. otäckt me benrester och kläder som fortfarande stack upp ur marken, hoppas du klarade de bättre än mig. Vi hade en riktig brakafterski idag:) fick stoppa insläppet redan innan bandet dragit igång! du behövs här oxå ska du veta. Men hoppas du hittar på nått spännande på phuket. njut, passa på. puuss

2009-01-16 @ 22:06:05
Postat av: Nils

Jag vet.. Det stället är inget kul.. Jag pallade det nog ganska bra men jag såg flera människor som var nära att börja gråta. Riktigt kuslig stämning..



Shit e det redan så mycket folk i Sälen.. e det sportlov redan? hehe, Jag lär nog inte dyka upp i Sälen i år tyvärr, men jag tänker på er! Hälsa de andra!

2009-01-18 @ 06:09:18
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Tommie

Tjena nisse satt o läste lite men orka fan inte läsa igenom allt hoppas du har kul ser fett nice ut :) och grats i efterskott ps jag hörde ngt om att du ska dra till Alaska sen o jobba? ha de göttans // Tommie :D

2009-02-09 @ 01:36:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0