Tips från Coachen del2.

Radioröst; -Så var det dags för lektion i backpacking del två. Idag har vi med oss Nils här i studion..
-Hej hej, kul att få komma hit.
Alla tjejer som lyssnar tänker "shit va snygg han låter!"
-Hej Nils, det är alltid kul att ha dig med, Och ja alla tjejer.., han är lika het som han låter.. hahaha
-hahaha sluta nu..

Idag hade jag tänkt skriva lite om hur en förslag på en packlista kan se ut. Saker du absolut bör ha med, saker som kan vara kul att ha med och saker du utan tvekan borde lämna hemma då du tänker resa i sydostasien.

*Kläder: Precis som Mowgli skrev i en kommentar på förra tips inlägget. Skippa jeansen. Dom är helt värdelösa. Väger mycket, torkar aldrig då dom blir blöta, och du kommer vid mycket, mycket få tillfällen använda dem. Det är helt enkelt för mycket vikt och plats i relation till hur ofta du har tänkt bestiga berg eller tränga in i djupaste djungeln.

Linnen/T-shirts. Jag använde för det första 90%linnen, dels för att det är för varmt med t-shirts, del för att de tar mindre plats. Men i vilket fall, ta inte med för många, eller många överhuvud taget. Om du bara har ett fåtal slipper du bära på en massa i onödan och så fort du känner för att det börjar bli tjötigt att ha samma t-shirt eller linnet börjar se ut som om du har ärvt det från Svullo, släng det och köp en/ett nytt! Du är i rätt del av världen för billig t-shirt/linne shopping.

Jacka/tjocktröjor. Till skildnad från Jeans kan det faktiskt vara värt att ha med en jacka. Givetvis ingen "Vinter i Sibirien jacka" som du använt då du kollar på isbandy i Kiruna. Men en lättare vindjacka kan alltid vara bra att ha. Gärna lite regnavstötande så får du nått att slänga på dig i brist på ponchos. Det samma gäller med tjocktröja. Det kan vara bra att ha en lite tjockare tröja i väskan. Det händer faktiskt till och med i sydostasien att det bli lite kyligt om kvällarna.

Fillingar. Jag hade med svinmånga par fillingar. Typ 11par. Det är helt enkelt inte skönt med fejk-Armanis eller fejk-Calvin Klien runt kronjuvelerna. Jag vet att även många tjejer fått spel asiaternas underklädesmode som kan kännas lite öststatsprostutionsinflureat.

*Reseapotek. Det är alltid bra att gå till apoteket och köpa med sig ett litet med-kit. Plåster, bandage, desinfektionsmedel, skavsårsplåster och minst 7 rullar resorb. Det kan även vara gött att ha med sig lite huvudvärkstabletter eller diarretabletter men tänk på att om du skippar att köpa dem i Sverige så kan du köpa dubbelt så starka varsomhelst för halva priset i Asien.


Vajerlås är bra skit!



Låsvajer/hänglås. Dags för lite produktplacering. Fick en livstidsförbrukning i damkängor i storlek 36 av naturmagasinet för att skriva följande. Vajerlås. Det är jättekäckt. Om du är på ett tåg, en buss eller en båt, lämnar väskan i en reception eller på en terminal (Gör aldrig det ändå!!) är det grymt att ha med sig ett vajerlås. Bara att veta att ingen kan snabbknycka dina svettiga kläder och den där unika hajtanden du fyndade i Indonesien, (Vill inte göra dig besviken men den är massproducerad och kommer från en fabrik i Kina) när du ligger och försöker att slappna av på ett tåg gör det mycke lättare att sova. Och man behöver ofta all hjälp man kan få.. Det kan även vara bra att ha med sig ett hänglås. För vissa ställen i Vietnam, Cambodia och Laos kan det finnas haspar så du kan låsa ditt eget rum.




Där pekfingret landar ligger Lombok, även kallad paradiset.


Jordglob/Bilder. Jag hade med mig min 15-inch-inflate-a-globe hela resan och ritade ut vart jag åkte. Det är kul att ha och jag ska ha med den på alla resor. Innan jag dör ska den vara helt svart. Fungerar även bra till att peka ut vart ifrån du kommer till människor som ofta inte har full koll på skildnaden mellan Papua Nya Guinea och England. Ofta fick jag även visa var de själva bodde på kartan. Kan även vara kul att ha med en bild på din familj, det är ofta till stor lycka för en asiat att se en turists familj på bild av någon andledning.

Passkopior. Kopiera ditt pass ett par gånger. Lämna det riktiga passet i safetyboxen och ta med en kopia på stan. Mycket värt i många problemsituationer.

Betalkort. Ta med fler än ett ifall du blir rånad eller som jag bestulen av en elefant. Du kan klona ditt visakort på banken.

Kamera. Givet. What happens in Thailand.. Stay's on Facebook.

Springskor. Det är alltid bra att ha med sig ett par ordentliga skor. Tofflor och flipflops räcker långt men ibland är det guld värt med ett par springskor för att inte begränsa ditt äventyr.

Nackkudde. Du får troligtvis en på flyget ner. Spara den. Är alltid skönt att ha när du har många timmars stillasittande framför dig.


Psykopat-Martin visar upp en mycket vacker nackkudde.

Så nu har blogg.se fått för sig att vänstermarginal är omodernt och jag får inte dit den här texten men ändå..
Nu har jag i alla fall skrivit en liten lista på vad som fanns i min väska. Har säkert glömt en del och lagt till en del som jag borde haft med. Men men. A och O i packning är vikt och använding. Lägg upp allt du tänkt ha med dig på en säng eller en soffa och skala sedan bort hälften och ge alla dessa grejer till närmsta gatubarn.VIKTIGT!! Om du som jag ska till Sydost-Asien och inte till mitten av Amazonas finns allt du behöver att köpa där nere ändå. Billigare än här. Så ta det lungt. Så länge du har med passet klarar du dig.

Kommentarer
Postat av: Sara

Va sjutton... jag vill ju se dina bilder på facebook! Följt dig alldeles för många månader här.. men det finns en uppsjö Nils Johansson på ansiktsboken =/

2009-05-04 @ 11:24:20
Postat av: Nils

Sök på min Mail. Fyra[email protected]..

Vi ses på facebook!

2009-05-05 @ 08:21:09
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Joel

ja vissa raggar ju på krogen eller som jag, lunarstorm. Men detta går visst med!

2009-05-13 @ 16:35:11
URL: http://joela.blogg.se/
Postat av: Nils

och ändå har jag skrivit fel mail. Fan. det var därför jag aldrig fick till nått. fyra[email protected] ska de va

2009-05-14 @ 23:17:42
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0