Tips från coachen!

Först och främst vill jag bara säga att det finns bara ett sätt att backpacka på. Ett sätt är fel och ett är rätt. Jag är den mest erfarne resenären på norra halvklotet, vet alla knep, kan alla konster, och har därför utsett vilket sätt som är rätt sätt att backpacka på.

Mitt sätt!

Alla som säger emot ljuger och under hela min extrema unika sydostasien route gjorde jag inte ett enda fel, eller misstag. Därför är allt som följer egentligen inte tips utan fakta som alla som ska längre än till Skagen måste följa.

Eller för att citera Mowgli;
"-Eller eeeeere verkligen så?"

Upp till er att bedöma om jag är allvarlig eller om jag ibland ser mig själv som den femtonåriga tjejen som åkte till Hultsfred 2005 och trodde hon var på Woodstock 1969. Kunde inte gå på konsert efter det. Man har ju liksom sett alla band på ett sååå mycket cooolare ställe.. Du skulle vart där..

1. Första punken på tipslistan är budgeten.
(Underligt ord när man tänkter lite närmare på det. Bud-get. Undrar vad det är för bud. Typ citymail, eller mer typ Moses stuket? Helig-get eller bärande-på-kontorspost-get? )


Typ 2 500 000 Laospengar.


Med Budget kan man lätt sammanfatta det såhär. Pengar är värt upplevelser. Vissa kanske påstår att det är lögn och förtal att man behöver en massa pengar. För att chilla med olika lokalinvånare behövs inga para. Detta är givetvis sant, men den dag då du har tröttnat på att försöka göra dig förstådd med händer och fötter i 35 minuter för att visa att du är törstig, kanske du känner för att klättra upp på ett berg, eller för att hoppa bungyjump, eller för att dricka ormblod ur shotglas, eller köra whitewater rafting, osv. Då behöver du pengar.

Många frågar mig;
-Hur mycket pengar behöver jag?
Det enda svaret jag kan komma på är alla du har och kan få ihop..
Destå mer destå bättre, men man kan fortfarande göra mycket med lite.

Jag började min resa med 105 095kr. Om man delar det på sex månader blir det 571kr och 16öre per dag.
*Ryggsäck, reseapotek och diverse småpill innan jag kom iväg gick kanske på 5000kr.
*Flygbiljetten ner gick på ca 4800kr och hem 3800kr (flyg via London-Kuala Lumpur, Ryan Air och Air Asia=svinbilligt)
*Flyg, buss, båt, tåg, färjor, tuk-tuk, taxi, bemo, häst och vagn mm, måste vara någonting jag har lagt mest pengar på. Förflytta sig är det dyraste man kan göra, men också oundvikligt. Skulle gissa på att jag har lagt runt 15-20 000kr på det. Men det är bara en gissning.
*Mat är något av det lättaste man kan spara in pengar på. Mat på gatan är ofta mer än en tredjedel så billig som på restaurang och oftast dubbelt så god. (Plus att du får se den tillagas och det är aldrig fel i ett land långt från hälsovårdsmyndigheten.) Gissar på att jag lade runt 100kr om dagen på mat i medel. Så ca 18 000kr.
*
Boende är också en sak du kan tjäna mycket i längden på att lägga ner lite tid på. Kolla runt och fråga andra turister som ser ut som om de har vart där längre än dig. Läs Lonley Planet. Kolla bakgator. Ta inte killarna som står som småungar runt en godispåse och trängs då du kliver av bussen. Säg att du har boende och gå bara rakt förbi.
Boende varierade mycket i de olika länder jag var i men medel kanske låg på runt 40-60kr/pers då vi var två i ett rum. Alltså runt 9400kr.
*Alkohol och fest är svinbilligt. Tänker man en kort stund i början av resan. Sen inser man att det kanske blev lite mer än vad man trodde ändå. Dels för att man dricker mycket mer än vad man någonsin gjort hemma, och dels för att när du är(jag är) berusad kommer det alltid upp nya bra ideer som kostar ännu mer pengar. Har ingen anning hur mycket jag har bränt på öl. Men det är alldeles för mycket.

Citat Mowgli igen;
-Eller äääääär det verkligen det? 

*Förutom detta så har jag tagit dykcert och gått surfkurser, hyrt mopeder och köpt godis. Det blir liksom alltid en massa småsaker som pluppar upp och ska betalas. Allt ifrån Pringles till mopedbensin.

Jag brände inte heller alla mina pengar utan hade 20 000kr kvar då jag landade i Götelaborg igen. Klart att det är skönt att ha lite över men jag hade inte heller tvekat på att spendera dem på ett äventyr om jag hade hittat ett.
Jag lade allstå ca 80 000kr på sex månader (ca 430kr/dag) ink ALLT! Jag levde inte så billigt som man kunde, men heller inte dyrt.

Jag vet inte om detta inlägg har gett någon läsare någon djupare insikt, men förhoppningsvis ändå ett litet hum om hur det kan vara.


Hamna inte i snålträsket!


VIKTIGT! Vissa tror att det är en tävling om vem som är ute och reser längst. Sitta på en bänk varje dag, enbart äta nudlar och dricka smuttsigt vatten är nära på gratis. Men jag hade aldrig gjort det. Res hellre i en månad och gör nya roliga saker varje dag, än en tremånadersresa där du hela tiden måste tänka "Fan jag vill göra det här men det kostar lite för mycket". Du har bara en chans. Kör för fan Britt-Marie! Kör!

För fler restips, kolla förbi i morgon då "Tips från coahen!" Fortsätter.

Kommentarer
Postat av: Mowgli

Damn right!

Tror jag brände ungefär samma summor som dig. Eller ja. Jag hade nog en 80 000kr sammanlagt. Sen vaccinationer och andra förberedelser kostade nog 5-7000kr. Kanske.

Bra skit anyways.



Peoooooowwww

2009-05-02 @ 09:14:35
URL: http://jag-ar-vilse.blogspot.com
Postat av: Mowgli

Ett bra tips är att inte bli lurad av någon minigris i starten också, eller hur Nils? ;)



Tänkte på ett riktigt tips annars. Skit i att köpa apoteksgrejer hemmifrån. Typ huvudtabletter och sånt. Det finns starkare och bättre saker utomlands.



Kläder. Skit i dem. De där jeansen du köpte för 1000kr förra veckan. Lämna dem hemma och njut av dem när du kommer tillbaka till Sverige. Utomlands kostar dom 100kr typ. Fast jeans vill man inte ha iaf. Fishermanspants is the shit. kostar 20kr. <3

2009-05-02 @ 09:24:33
URL: http://jag-ar-vilse.blogspot.com
Postat av: Mikael

Haleluja! Högintressant läsning. Jag gillar din backpacker-filosofi om att inte hamna i snålträsket. Kör hårt coachen.

2009-05-02 @ 13:17:48
URL: http://mikael.webblogg.se/
Postat av: Nils

Jag vet Mowgli.. Det kommer fler tips! Detta var ju bara del 1! Kul att du gillar det Mikael.=)

2009-05-02 @ 16:37:58
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Sven

Jag har ett sjukt hett tips! När ni/du åker till Vietnam ta reda på valutakursen INNAN du sätter dig i en taxi. Det gjorde inte jag och gick mer än gärna med på att betala 1,5 miljoner dong( 600 svenska riksdaler) för en taxitur som skulle kostat 19 kr egentligen. Surt men hey, taxichauffören blev ju glad:)

2009-05-02 @ 17:13:46
Postat av: Mowgli

Haha den där tabben känner jag igen allt för väl. Okej, kanske inte att jag betalat så otroligt mycket i överpris. Inte vad jag vet om iaf.

Men att inte kolla upp valutan är en klassiker. :)

2009-05-02 @ 17:47:57
URL: http://jag-ar-vilse.blogspot.com
Postat av: Nyström

Tackar för detta inlägget!

Väldigt bra info när man planerar en resa(som jag gör)!



Keep up the work!

2009-05-02 @ 23:26:16
URL: http://nystrom.blogg.se/
Postat av: den vackra morbron!

Bara en bagatell Nils,

du skriver att de bara finns ett sätt att backpacka på?

Men du skriver "ett sätt er rätt och ett fel".

när jag gick i skolan på 1800 talet va ett plus ett två!



Men detta är bara en bagatell ;-)

2009-05-09 @ 22:05:27
Postat av: Nils

Ja du vet alla nedskärningar i skolan har gjort så att vi aldrig kom så långt i matten. Det var bättre förr=)

2009-05-18 @ 08:33:53
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Jen

Hej! Du när du va på din resa i sydostasien (det va ju ett tag sen nu) vilka länder besökte du då och hur länge rekommenderar du att man är i varje land tills man tröttnar? och du jobbade ingenting medan du va där eller? :)

2011-02-17 @ 20:00:47
Postat av: Nils

Tjena Jen! Jag var i Thailand, Laos, Vietnam, Kambodja, Malaysia, Singapore och Indonesien.



Thailand, Laos, Vietnam, Kambodja, Malaysia skulle jag säga tre veckor per land är lagom. Singapore ett par dagar och Indonesien kan man vara hur länge som helst i;) Det bästa är att inte bestämma något ocg dra precis som du skriver när man tröttnar.



Inget jobb nej. Det kan man göra hemma;)



Ha en kul resa!

2011-02-18 @ 04:36:46
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Jen

Ja men det låter ju jättebra! Bodde ni i typ vandrarhem som fanns där eller hur bor man liksom? :p och bokade ni alla boplatser innan ni åkte? :)

2011-02-20 @ 23:53:09
Postat av: Fredrik

det var en bra lista på saker att ta med som jag läste hos dig, och speciellt med en jordglobb :D



tack så mkt för detta åker nu 2011-12-05 och ska vara borta 6 månader så din packlista blev upskattad

2011-11-23 @ 13:50:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0