"Mindre ful" -syndromet.

"Mindre ful" -syndromet är någonting jag uppfattade och namngav ungefär 2-3 månader in på gymnasiet. Som ni alla kanske inte har en anning om, så gick jag tillsammans med åttiotvå killar och fyra tjejer sjöfartslinjen på sjöfartsgymnasiet på Tjörn. Tjörn är en liten ö cirka 6-7mil norr om Göteborg och mycket roligare än själva namnet (Uttalas likadant som "Kön") blir det inte.

Okej då, lite roligt är det även då och då när någon gammal sjöbuse på bästa svengelska översätter sin branch från sjöfart till seafart. Men det är verkligen allt. Dom har visserligen Statiol och minst två pizzerior med sprit-tillstånd, men att gå dit är likvärdigt med att ha gett upp hoppet om livet.

Några få månader om året lyser ön upp och blomstrar av sommargäster (badjävlar) och turism (stabor). Men då hade vi sommarlov så den goda sidan fick jag aldrig se.

Nu med lite mer bakrundsfakta om kön-ön i väst kan vi återgå till "mindre ful" -syndromet.

I Skärhamn där sjöfartsgymnasiet ligger bor det med största sannorlikhet minst ett par tio stycken flickor som är, som vi på göteborska skulle säga, goa. Men dom har inte valt Sjöfartslinjen. Dvs; dom tog vid precis samma klockslag som jag steg på bussen i kungälv, bussen åt motsatt håll och lämnade ön under de timmar jag var där och kom tillbaka i lagom tid för att ha missat mig och mina kära klasskamrater. Resultatet var att vi nära på aldrig såg några tjejer som så att säga var ÖVER medelsnygga.

Första veckorna gick jag och störde mig på detta. Varje människa är i behov att att minst en gång om dagen låta sina ögon följa formerna av någon vacker varelse av motsatt kön. Eller samma, om det är din grej..

Men efter ett tag började det dyka upp söta flickor lite här och var. Och sedan även sådanna som var mer än söta. Rent av snygga. Vart kom dom ifrån??? Eller egentligen; Hur hade de förvandlats? För det var samma medelmåttor som tidigare men nu verkade de ha fått en ny glans över sig. Vad hade hänt?

Efter två lediga dagar och besök på vänners gymnasieskolor med 2-3000 elever gick det upp för mig. De vi insnöade stackars sjöfartselever trodde var snygga var egentligen inte det. Dom var bara minst fula av dem vi hade att välja emellan.

Ungefär som kvart i två-ragget. Alla goa har redan gått hem med sina pojkvänner, dom som finns kvar är inte heta och den där bruden du suddigt försöker fokusera på utanför McDonalds är inte där och äter hälsokost! Hon är INTE snygg. Du tror det bara för att hon just nu råkar vara det i jämförelse med dem runt omkring. Hon är minst ful!

Kommentarer
Postat av: moster ewa

Som feminist måste jag utbrista: " Vad ytlig du är".

2009-10-20 @ 08:32:52
Postat av: Moa

Jag håller med moster ewa!

2009-10-20 @ 10:45:36
Postat av: Fredrik

Du har så sjukligt rätt! Har upplevt precis samma fenomen på mitt jobb! Städerskan Patroschka 56 bast, är faktiskt rätt hot trots allt! Shit nu kommer hon och ska damma perennerna igen... mmm!

2009-10-20 @ 12:00:17
Postat av: Mowgli

Känner igen detta fenomen från lumpen.. Bambatanterna var riktigt heta när man kom tillbaka efter en vecka i skogen. Hemskt men sant.

2009-10-20 @ 19:22:03
URL: http://jag-ar-vilse.blogspot.com
Postat av: karin

Och varför var du kvar vid denna sena timme??? Kan det ha med din charm och ditt vackra utseende att göra? Eller beror det på högfärd?

2009-10-21 @ 20:13:17
Postat av: Anonym

Konceptet funkar på killar också har jag märkt...

2009-10-27 @ 16:40:38
Postat av: den vackra morbroden

Bry dig inte om den kvinnliga delen av släkten och familjen!

Jag håller med fullständigt! =)

2009-12-10 @ 13:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0