Motorsågskurs- Hur tänkte du nudååå?

För det första vill jag tacka min käre vän Aids-Johan för nattens visdomsord. Ingen av oss har aids, i alla fall vad vi vet. Men någon gång för runt fyra år sedan vid kvart över tre på sticky fingers en lördagmorgon började vi ändå kalla varandra Aids-Nils och Aids-Johan. Tack.

Hela denna veckan har jag varit på något av det manligaste en man/kvinna kan vara på. Motorsågskurs. Vi har vart i skogen, vart smutsiga, luktat olja och kåda. Men framför allt har vi sågat med jättevassa högljuda motorsågar.

Det var mannen, myten och legenden Svante från dalarna som höll i kursen. Ingen är mer man än Svante. Dalkarl med det grövsta dalmålet jag någonsin hört, röker pipa, bär då han inte har hjälm en läderhatt, och ibland på krogen läderskjorta, frodig mustasch och sen har han vart världsmästare i motorsågning tre gånger. TRE GÅNGER! De du.

Saken är den att ibland när man jobbar med det jag gör så stöter man på en och annan surgubbe som inte har åkt längre från gårn än till ica och tillbaka sen han va "uppe i fjollträsk för att gå på traktorpulling 89e". Bonniga halvrasister och homofober som säger kärringa om frugan och brännavin om mäsk. Insöade jävlar helt enkelt. Det jag vill komma till är att all manlig kontakt är noll komma noll och lika med bögigt.

Svante står en mil över det här. Han är så mycket heterosexuell man att han heeeela tiden tar på folk. Till exempel när vi var på kurs senast och hade teori. Vi satte oss runt ett bord för att lära oss om sågtekniker.(Bara det liksom..) En kille som heter Jesper satt brevid Svante och hade under hela kursen Svantes arm på sin axel. I fyra timmar.
Så är det hela tiden. Tänk er en kärleksfilm där killen ska lära tjejen hur man slår i minigolf.. Typ så.. Fast med 1984års världsmästare i motorsågning istället för den stilige football-killen och en trettio år yngre trädklättrare som inte ens var född 1984a istället för den före-detta mobbade tjejen som precis skaffat sig silikonbröst och tajta byxor och nu är up-and-coming inom College hierarkin.

-Hur tänktä du nuuuuu då??

Meningar Svante säger ofta; (Obs! måste läsas på grovt dalmål)

-Hur tänktä du nudåååå? När jag efter tre timmars genomgång ändå glömmer hur det ska gå till och gör tvärt om.

-Ingen koo på isen.. Betyder väl egentligen "Ingen Fara", men går tydligen att klämma in i alla meningar ändå.

-Ja, vad vet jaaag... När man säger emot. Han vet allt!

 

I vilket fall klarade båda jag och Ted kursen och har nu ABCD-motorsågskörkort. Vi får fälla nära starkström och vi får fälla stormfälld skog. WIN!


Kommentarer
Postat av: Sara

Heeelt underbart inlägg! :-)

2010-01-27 @ 14:06:02
Postat av: Emelie

Gratulerar!

2010-01-27 @ 20:03:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0