2do b4 go!

Igår var det 100dagar kvar till 20e oktober. Datumet då jag för två år sedan lämnade Sverige för Asien och datumet då jag i år planerar att lämna Svea Rike igen. Jag började räkna ner när det var etthundrasjuttioåtta dagar kvar och nu är det bara nittionio. Som tur är har jag inte ärft min fars miniräknar-hjärnhalva och säger därför att hälften har gått. WIN!

Som vanligt går det här med att planera lite sisådär. Därför satte jag mig ner häromdagen och skrev en "2do b4 Go!-lista" (To do before go-lista.)

1. Bestämma vart f-n i världen jag ska åka.

2. Köpa en flygbiljett dit.

3. Vaccinera mig mot lokala (köns-)sjukdommar.

4. Köpa en liten kamera och en liten laptop.

5. Super-spurt-spara när det börjar närma sig.

Första punkten kan tyckas vara lätt. Men det är faktiskt den som är svårast. Jorden är tydligen rätt stor och förutom Grenå/Danmark där jag en gång som fjortonåring blev stenad av arga danskar är jag sugen på att åka överallt. ÖVERALLT är stort.
Men som tur är löste det sig precis som timbuk sjunger utan att jag behövde lyfta ett finger. En polare och hans käraste är just nu i Central-Amerika och skrev "-öh CA är Phett du borde lätt åka hit!" Så var saken avgjort.

Någonting har jag i alla fall lärt mig av förra resans tvåhundraförtiosju FAIL! Denna gången tänkte jag börja i ena änden och arbeta mig söderut istället för att köra en resrutt som korsar sig själv åt alla håll fem gånger om som sist. Så Mexico it is! Söder om det finns Belize - Guatemala - Honduras - El Salvador - Nicaragua - Costa Rica och Panama. INgen aning vilka jag hinner med och inte men några av dem ska jag lyckas ta mig till i alla fall. Sen får vi se hur mycket tid som gått, hur mycket pengar jag har kvar och hur sugen mina kära ben är på åka snowboard. För om det blir den lilla kontinenten Syd-Amerika eller om det blir de lilla Landet Kanada efter det
återstår att se när tiden är inne.

http://personal.monm.edu/MKOSS/CentralAmericaMap.jpg



Vet någon något phett man borde göra/se/ eller undvika i Central-Amerika så skriv. Jag har nämligen ingen aning.

Såja, en punkt avklarad!

Kommentarer
Postat av: Mowgli

Fett nice! När tänker du köpa biljett? Jag vet om typ en månad ifall jag ska resa eller plugga tror jag. Blev reserv som väntat och får reda på ifall jag kommer in eller ej i nästa våg som är i mitten av augusti om jag fattat rätt. :)

2010-07-14 @ 06:13:01
URL: http://jag-ar-vilse.blogspot.com
Postat av: Nils

Jag har planerat att köpa biljett förra veckan men det verkade inte bli av så jag planerar att köpa en biljett varje dag tills det blir gjort. Men det är ju bara för dig att åka ändå! Wallah!

2010-07-14 @ 07:04:40
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: moster Ewa

Om du kommer till San José i Costa Rica kan jag rekommendera Tranquillo Backpackers, för övernattning. Jag har hört att annars så finns det en hel del sunkiga ställen där.

I Managua i Nicaragua skall du åka till högsta toppen för där finns en häftig linbana.

Grattis till ditt val av kontinent!

2010-07-14 @ 09:13:28
Postat av: moster Ewa

Hej!

I nicaraguas huvudstad Managua finns en linbana övar en sjö. I costa ricas huvudstad San José skall du bo på Tranquillo Backpackers. Det är rent o populärt. Finns på nätet. Grattis till ditt val av kontinent!

2010-07-14 @ 09:18:18
Postat av: Nils

Tack för tipsen Ewa! Vi träffas väl säkert innan jag åker så du kan ge mig ännu mer tips! Sitter här och läser Lonley Planet nu och drömmer mig bort=)

2010-07-18 @ 19:35:23
URL: http://nilsjohansosn.blogg.se/
Postat av: Kjza

Du söker inte en resepolare en del av ditt resande ?;)

2010-07-26 @ 05:46:12
URL: http://www.metrobloggen.se/kajza

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0