Halsfluss

Jag har ont i halsen. Så in i. Jag är hungrig. Så in i. Två matskedar blåbärsoppa hjälper inte.

Först tänkte jag skriva ett mycket argt och ärligt inlägg om hur totalt värdelös den svenska vården är.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag själv ser mig som lite av en expert på svensk vård efter ett antal miljoner timmar i näst intill alla sveriges sjukhus väntrum.

Lite smart har man kanske blivit i alla fall tänkte jag när jag ringde in för att boka en tid på vårdcentralen och på så sätt överlista de onda sjuksköterskorna som har en scoreboard över hur lång tid de kan lyckas få upp väntetiden var dag.

-Nej kan tyvärr inte ge dig någon tid, du får komma in på akutmotagningen mellan 9-15..
Sa sköterskan med mycket trevlig röst medan hon samtidigt inne i huvudet skrattade ett pomperipossa-skratt.

Efter fyra timmar i väntrummet, han se sköterskorna och doktorn både ta tio-fika och lunch, fick jag äntligen komma in till doktorn.

-Jaha, vad behöver du hjälp med så här akuuuut?

Jag kollade på honom för att se om han verkligen var seriös? Jävlades han med mig? Jag sitter här i fyra timmar och sista tiden helt utan iprenpåverkan, jag är genomsvettig, jag kan knappt prata för mina halsmandlar har tagit formen av två worldcup-bucklor och jag är på sjukt bra humör. Akuuuut?

Jag tar helt enkelt tag i pensionären som sitter närmast. Hon kom troligvis till väntrummet som ung och vacker men blev ombedd att sitta ner och vänta och vips 70 år senare.. I alla fall; Jag knäcker henne på mitten över mitt eget knä och medan blodet sprutar sliter jag ut ett av Ada's revben och hugger läkaren rakt igenom ögat och in i väggen så att han blir hängade där i perfekt höjd med resten av konsten. Sen bryter jag mig in på hans rum och skriver ett recept på antibiotika till mig själv. Så svårt var det väl inte och vips var man på hemgång.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men eftersom jag har såpass många starka kusiner och mostrar som jobbar inom vården vågar jag inte riktigt klanka ner på deras kollegor eftersom risken för stryk är överhängade. Så jag skippar helt enkelt Svenskvård är värdelös-inlägget.

Nu ska jag och mina halsmandlar kolla på en film.

Kommentarer
Postat av: Mowgli

Jag gillar dina väldigt morbida och blodiga fantasier Nils. Varför får vi inte höra mer såna berättelser? ^.^

2010-06-17 @ 14:22:55
URL: http://jag-ar-vilse.blogspot.com
Postat av: Nils

De finns en uppsjö av mycket morbida fantasier som kommer fram då jag blir frustrerad över något. Väck inte det monster som sover eller vad det brukar heta;)

2010-06-18 @ 09:58:36
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: aw

Finns många bra privat vårdecentraler att välja mellan. Då får du en tid direkt..förvisso lite dyrare men det kan det va värt

2010-06-18 @ 11:13:47
Postat av: Hegl

"Nu ska jag och mina halsmandlar kolla på en film."



Det gör ont i en annan stackares hals när du skriver så, fy skäms pöjk! :P

2010-06-19 @ 22:05:25
Postat av: Madde

Ber så hemskt mycket om ursäkt över att du fick min halsfluss dom få dagarna jag var frisk. :) Själv hade man problem me ena visdomstanden. Vart så svullet att jag inte kunde äta, en kur med 1g Kåvepenin, sen en kur med 1g kåvepenin och 400g Flagyl samtidigt. Tre dar in på kur två fick jag hög feber, då fick man vända sig till läkaren istället. Antingen så hade inflammationen gått ner i ena halsmandeln eller så är det mina halsmandlar som orksakade att det svullnade runt tanden.. Läkaren blev iallfall lite förskräckt över en sänka på 18,9 efter två veckor på penicillin. Fick Dalacin som va ren kärlek. Kanske ska tillägga att när jag sladdade in till läkaren där på fredagen, så skulle jag åka till Turkiet i två veckor på natten mellan lördag och söndag. Det va två svettiga dagar där innan jag bestämde mig för att åka. Och den där antibiotikan jag fick av läkaren slog ut alltihopa. Härligt! En vecka vatten på semesterresan i Alanya, sen frisk i fem dagar och sen svullnade halsen upp igen. Tre dagar fick jag dricka drinkar.. Sen tillbaka på vatten.. Bah. Och halsen har varit svullen sedan dess. Kom hem 20e Juni. En vecka jobb, en vecka sjukskriven och just nu sitter jag och har lust att lipa var gång jag sväljer, så jag vet preciiiiis hur du menar. På måndag ska jag tillbaka efter sjukskrivningen. Skönt att jag inte är ett dugg bättre.. Nu har iaf remiss skickats till öron näsa hals. Så nu ska jag ringa o tjata satan på dom, nu ska dom bort! Hoppas du är bättre nu iallafall! ( Ps. eventuella felstavningar på medicinerna är helt avsiktliga.. Lovar.. hrm.. )

2010-07-02 @ 20:22:00
URL: http://mistrale.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0