Managuas mottsats heter Granada..

Efter att ha utmanat ödet nog i livsfarliga ghettokvarter kände vi att det kanske var dags att lyssna lite på guideboken och ta oss till ett ställe där det inte stod Danger, Danger på stadsbeskrivningen.
Granada som ligger en timma söder om Managua blev det och det tog ungefär tio sekunder innan vi insåg att det inte fanns en enda likhet med Mangua.


Rostiga plåttak, rakbladsvass taggtråd, onda ögon och inte en turist inom sex mil.


Hus i coloniastil, kyrkor, vykort, leende gatuförsäljare och turister i mängder.

Som natt och dag helt enkelt. Vi började nästa skratta när en tjej på hostelet (det bor andra människor här, helt sjukt!) varnade oss för att gå ut här. Visst ska man vara försiktig, men det känns som om vi lämnat Mogadishu och tagit oss till Hult. Klart man kan bli rånad överallt, men på vissa ställen är risken betydligt mindre. Peppar peppar!


Kommentarer
Postat av: Karl

Älskar in blogg, men du som reser så mycket, brukar du hyra bil ngn gång? var hittar du det isf?

2010-11-29 @ 00:10:48
URL: http://www.hyrbilguiden.se/
Postat av: Christina

Hej kul att följa dej på resan. Ja är nog lika orolig som Karin. Kram moster.

2010-11-29 @ 10:44:41
URL: http:///nilsjohansson.blogg.se
Postat av: Linnea

Hej! Jag började läsa din blogg för ett tag sen och fastnade direkt då den är både intressant och grymt kul! :)

Jag har själv varit ute och rest mycket och planerar att fortsätta med det. Just nu håller jag och min pojkvän på att spara en massa pengar för att nästa höst åka till Sydamerika och jag funderar därför på om du skulle kunna ge oss några bra tips? Angående hur man lättast tar sej runt, vad saker och ting kostar, vad du har för budget och vilka ställen vi bara måste åka till och ställen vi borde undvika, allt sånt?? Grymt tacksam för all info vi kan få :)

2010-11-29 @ 11:21:56
URL: http://nihatakalinnea.blogspot.com
Postat av: moster Ewa

Hej!

Nu är ni relativt säkra. Åk ut till kusten och surfa för sjutton. Bussen till Rivas och vidare västerut, jag kommer inte ihåg namnet för tillfället.

2010-11-29 @ 13:40:00
Postat av: lovisa

Fina bilder!

2010-11-29 @ 14:46:39
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Nils

Shoo! Jag har faktiskt aldrig hyrt bil, men därimot en hel massa mopeder och motorcycklar. I asien var det hur vanligt som helst med både mopeduthyrning och folk med skrubbsår på knän och armbågar=)Ibland finns det försäkring och ibland "reserverar" dom bara vad moppen är värd på ditt visa, typ 750dollar försvinner, man är orolig i en vecka, sen kommer dom tillbaka.



Jag har aldrig vart i Syd-Amerika men jag antar att det är ungefär som här. Man tar sig runt med bussar, och jag tror att i Syd-Amerika blir det nog ett flyg då och då. Det är Stooort! Jag lever för runt 30-40dollar per dag medräknat allt. Ska skriva mer om priser i ett inlägg snarast. Tänk på att om du har en Lonley Planet att kolla hur gammal den är. Vår är tre år gammal och allt är lite dyrare än i den.



Kul att ni gillar bloggen och välkommen Christina=)

2010-11-29 @ 15:20:35
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Nils

Kanske lite mer än 30-40dollar då, men då har jag dykt och haft mig.

2010-11-29 @ 15:23:14
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Linnea

Tack du! :) jag menade Centralamerika också by the way men skrev fel :P

2010-11-29 @ 23:59:20
Postat av: Karin

Jag håller med Ewa. Surfa lite (men försiktigt).

Det var ju en av de saker du drömde om här hemma.

Kram på dig.

2010-11-30 @ 16:30:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0