Hos däckbytarfirman..

Precis som jag skrev för någon vecka sedan är den största kulturskildnaden mellan Sverige och världen, tystnaden och den totala avsaknaden av konversationer med främlingar på offentliga platser.
Jag sitter just nu i ett väntrum med sju nummer kvar innan de ska byta däck på min arbetsbil. Vi är runt femton väntande i ett rum på max 10x10m och under hela de förtiofemminuter jag väntat här, har inte en enda mening utbyts oss emellan.

Jag kunde knappt hålla mig för skratt när stolarna tog slut och fyra kontorstyper i bättre synk än ett isdans-lag låtsades vara intresserade av hyllan med däck i ena hörnet. Det fanns inte ens en prislapp på däcken att läsa men trots det intresserade de runda, svarta, dubbade och odubbade däcken männen mer än de dansande prostituerade i burarna på klubben Fetisch i Tyskland under senaste affärsresan. Okej då, kanske inte så mycket, men nästan.
Allt bara för att slippa se åt något annat håll och på så vis riskera att möta någon annans blick som kunde missuppfattats som en inbjudan till samtal. Istället:

-Jepp det här däcket är också svart..
De fyra männen rynkar i perfekt synk på ögonbrynen och böjer sig lite fram emot däcket för att kolla in de extra intressanta däckdetaljer som var omöjliga att upptäcka med huvudet tio centimeter längre bak.
-Jepp, det är gjort av gummi.. En efter en lyfter de armen likt ett vattenballetlag för att klämma lite på en gummidubb.
-Jepp, den sitter fast.. bra där.. De tar alla ett halvt sidsteg a la' småstjärnorna för att upprepa proceduren vid nästa däck.

Jag skriver männen, för att byta däcken är tydligen stereotypt och fint fortfarande männens uppgift, trots att det fysiskt arbetet och risken att komma i kontakt med smuts enbart består av att lyfta nyckeln och lägga den i en aningen grövre hand på en mekaniker iklädd blå overall. En enda kvinna såg jag på däckbytarfirman under mina 65 minuter där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0