-Då blir det ju så Martin Timell..

Min gode värd här i Ljungbyholm har inte tummen mitt i handen. Om en liknelse med två tummar per hand skulle ge en bild av en superhändig människa så passar det bättre. Som till exempel som när han stod här utanför och sågade, vilket givetvis lockade till sig uppmärksamheten från en som satt inne och pluggade då han mycket hellre hade stått i solen och just sågat..
-Vad skapas idag då?
-Tjena Nils, Joserru gör ett tak till sonens lägenhet. Han mumlar nått om 1,5mm hit och 2,5mm dit.
-Shit, det verkar vara ett ganska nogrannt jobb.
-Ja, annars blir det ju så Martin Timell..
Själv har jag alltid sett Martin Timell som någon det skulle kunna vara en bild på om man skulle få för sig att slå upp händig på wikipedia. Men efter min första tid i Ljungbyhom så skulle jag stämma wiki om de inte bytte ut den mot Tony.

Sterinljusen fick vikariera innan Tony gick lös på teglet i skorstenen.
Som när jag frågade om vi inte skulle kunna ta en titt på min braskamin. Den har tydligen inte använts på många år berättade Tony, han att han misstänkte att det var stopp i den. Spelar ingen roll sa jag i det ljumna augusti -jag behöver ingen kamin. Men så kom frosten och med den den torptillhörande iskylan som ett decimetertjockt täcke över golvet.
Jag frågade alltså om vi skulle kunna ta en titt på den så att jag skulle kunna börja elda lite. Sagt och gjort. Efter att med hjälp av ficklampor och  ett järnspett som han fäst en lång vajer i lyckades vi sluta oss till att det var ett ganska tjockt stopp av murbruk och fågelbo någonstannns i skorstenen i axelhöjd nere i källaren.
-Så då gör vi så attt vi borrar ur här och tar bort ett par tegelstenar och fixar det.. Sa Tony.
Jag som förutom trädfällning har en praktisk erfarenhet som sträcker sig till en svarvad ljusstake i treans träslöjd trodde inte att man bara kunde borra upp skorstenar hur som helst skrattade åt Tonys skämt, inte kan man bara borra upp tegelstenar mitt i en skorsten sådär? eller? Det kunde man tydligen för jag fick sluta skratta fort då Tony satte borr storlek större mot skorstenen och började borra. Jag tänkte mig ett jättejenga och såg framför mig hur vi begravdes under ett par ton skorstenstegel.
Trettio minuter senare var stoppet i skorstenen borta och efter sotarns besök idag är den godkänd att eldas i. Mysstämningen kommer vara maximal här i vinter med braskamin, måste nu bara skaffa en isbjörnsfäll att ligga och gotta mig framför kaminen på.

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Ah fy vad gött o kunna elda i kaminen! :) Åh speciellt mysigt blir det ju nu när advent närmar sig o så! :D GÖTT!

2011-11-15 @ 18:17:12
URL: http://lovisarogo.blogg.se/
Postat av: Nils

Jepp:-) ska styra upp ett vedlager bara sen blir det till att mysa här i vinter!

2011-11-16 @ 15:47:01
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Moa

åå Nils, vad jag blev uppmuntrad av din kommentar! Hädanefter ska jag se rastlösheten som ett försprång! =D

2011-11-16 @ 21:19:02
URL: http://meanwhileinsweden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0