Snart dags för första tentan..

De senaste dagarna har jag studerat mer hemma än jag gjort tidigare i livet sammanlagt.
Jag som log när jag såg mitt schema med så få lektioner insåg fort och med hjärtat i skogsmustempo, till hälften skapat av studiestress och till andra hälften av sexton koppar kaffe, att den helt lektionsfria veckan innan tentan inte ens är i närheten av så lång som jag trodde den skulle vara.
Någon skrev på facebook; Du har väl inte gått och blivit seriös?! Detta är nog i alla fall det närmsta seriös jag varit hittills..

Jag började med att läsa böckerna. Det gick bra.. ..i en sisådär 20-30sekunder innan min hjärna vandrat långt bort bland minnen och drömmar eller ibland bara en två tre meter bort till kylen. Att det inte gick bra gick dock inte uppför mig försen efter 5-10 sidor då jag insåg att jag läst i en kvart och inte hade en aning vad det jag läst handlat om.
Då gav jag mig på steg två i studieteknik. Anteckningarna. De bestod mest av graffiti-skisser och något namn och årtal här och där och det gav mig inte heller särskilt mycket som skulle ge mig de där poängen som krävd för ett godkänt i delkurs 1.
Så jag gav mig på att skriva nya utifrånboken. Det blev helt enkelt så att jag mer eller mindre fick skriva av hela boken, dels för att inte hjärnan skulle vandra iväg och dels för att det var den enda sättet för mig att omformulera innebörden i den så att den i någon som helst mån skulle klibba fast under pannloben.
Då började jag äntligen få lite koll och det tändes ett litet, mycket litet, ljus i mörkret. Sen kom jag till 1800-talet och ord som "demarkationskriterium" och uttryck som "metafysiska stadiet" blandat med sextiofyra gubbar och damer födda och döda  under ungefär samma tid och med mer eller mindre samma uppfattning som varandra. Helt omöjligt att klibba fast under under, det mycket låga och totalt vik-fria, hårfästet.
Ljuset av hopp, som hade slocknat av vinddraget från en smyfis i andra "ändan"(hihi) av biblioteket fick istället Niagarafallen över sig och jag bestämde mig för att blogga lite istället för att riskera en dödlig överdos av ord med -ism ändelser.
Solnedgången över åkern brevid the mansion i Ljungbyholm, den är inte bara vacker i El Salvador.

Kommentarer
Postat av: Syrran

Haha, vi är nog syskon ändå! Har lika svårt som du att koncentrera mig på böcker och få ut något av att bara sträckläsa, men bra att du har hittat en metod som funkar :) Och hur lyckas du hålla ditt skrivbord så tomt? På mitt är det kaos, och det är inte jättebra för koncentrationen! Men kämpa på bror!

2011-09-29 @ 14:34:04
URL: http://muffinsmois.blogspot.com/
Postat av: Mikael

Haha. I know the feeling. Det är bara att bitchslappa sig själv och kötta på.

2011-10-03 @ 13:56:20
URL: http://mikael.webblogg.se/
Postat av: Moa

Vad är det du pluggar Nils? :)

2011-10-21 @ 07:24:15
URL: http://meanwhileinsweden.blogg.se/
Postat av: Nils

Jag lyckas skjuta på plugget tills allt annat är gjort. Dvs att städa går före och då är skrivbordet rent sen när man drar igång;)

Kötta är fan rätt ord jag köttläste in alla böckerna mer eller mindre.



Det är statsvetenskap jag pluggar, eller mer specifikt internationella samhällsstudier, eller ännu mer specifikt politik och samhällsanalys.

Riktigt roliga grejer helt enkelt!

2011-10-25 @ 22:05:32
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0