Mustig, psykadelisk proggrock..

Efter att ha insett att jag egentligen hade kommit relativt lindrigt undan med bara lite extra rallykörning à la biljakt, eller rättare sagt bussjakt, då det faktiskt var fredagen den 13e jag bestämt mig för att resa på njöt jag till fullo då jag tillslut steg av bussen i Stockholm.

 

Jag fick direkt den sköna känslan som faktiskt är likadan, om än olika intensiv, vart jag än i världen förutom hemma i Kungälv, råkar gå av en buss, en båt, ett flyg, ett tåg, osv. Detta är inte hemma, jag känner inte till stället något vidare och hade jag velat så hade jag kunnat klä av mig alla kläder naken gjort fyra kullerbyttor, klätt på mig igen, lämnat stället och ingen jag känner sedan tidigare hade fått reda på det. En nakengympa jag troligtvis aldrig kommer att genomföra, men hade jag velat så..

 

Just denna gång talade även tiden emot mina tänkta nakenkullerbyttor. De hade varit tvungna att genomföras med en så hög fart att risken för skallskador hade varit betydligt högre än normalt om alla fyra skulle hinnas med innan min Stockholmsguide Hannah skulle möta mig fem minuter senare för att slussa runt mig i storstaden. Så, jag skippade helt enkelt kullerbyttorna även denna gång och beskådade istället alla tusentals människor som mer än någonting annat skiljer Sveriges största stad ifrån nejden kring mitt torp utanför Ljungbyholm mer än marginellt.
Hannah som jag lärde känna i Costa Rica i vintras var den som svarade jakande när jag skickade ut lite förfrågningar i förra veckan om någon ville ha besök i helgen. Hon lovade mig en skön helg, vilket jag först tvivlade på när hon berättade att bandet vi skulle se på kvällen spelade citat ”mustig psykadelisk progg-rock”. Jag tvivlade dock i onödan. Mustig psykadelisk proggrock är helt enkelt stockholmska för helt vanlig rock. Bra sådan till och med. Efter att ha retat Hannah för denna typiskt Stockholmska förvridning av något så enkelt och för att allt i Stockholm slutar på –is, Medis, Mallis, Lekis, osv,(vilket hon inte hade en aning om var typiskt Stockholmskt) såg det ett tag ut som om jag aldrig skulle kunna säkert besöka Stockholm igen, men det ordnade upp sig och vi fick precis som utlovat en riktigt trevlig helg med musik, öl, kortspel och allmänt häng.

 

En bra start på mitt löfte att så ofta det finns tid, pengar och möjlighet lämna Kalmar helgtid.

 

Till nästa gång, Tack så mycket!


Kommentarer
Postat av: moster Ewa

var försiktig med nakenföreställningar i Stockholm just. Där tycker jag ofta att det dyker upp kända göteborgare.

2012-01-18 @ 08:50:57
Postat av: Nils

Hahaha ja, det var nog tur att jag skippade det, den här gången med=)

2012-01-19 @ 15:16:26
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Lisa

Först, ramlade in på din blogg av en slump och blev helt hooked. Skulle bara kika på lite restips men det slutade med att jag har lusläst hela bloggen.. hatten av!

Sen, har du några sista-minuten-tips till en liten flicka som ska åka på en tripp till Sri Lanka-Thailand-Malaysia-Laos-och sen Thailand igen om typ en vecka. Blir borta i ca 6 veckor och det enda som är riktigt "bestämt" är att jag ska göra lite släktforskning i Sri Lanka då jag blev direktimporterad därifrån för typ 27 år sen.

Sist, hoppas att vändan i Stockholm blev lyckad och att ölisarna och all matis smakade bra! :)

2012-01-23 @ 07:10:36
Postat av: Nils

Man tackar Lisa! Kul att du gillart'.



Jag har chattat en del med en annan som precis ska dra och skrivit en massa tips. Ett som jag glömde skriva till honom som blir mitt sistaminuten tips till dig är: våtservetter!

Sjukt värt att få gnugga bort det värsta av all skit som flyger runt i luften och fastnar i ansiktet då man är klibbig av luftfuktighet.



Lycka till!

2012-01-23 @ 09:52:49
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Lisa

Fler våtservetter - check!

Hade redan packat ned några men nu har det blivit några fler. Har ju utvecklat en lättare bacillskräck på äldre dar... men det kanske inte är så konstigt såsom folk nyser, spottar och fräser på tunnelbanor o bussar.

Imorgon är det äntligen dags att säga hej då till halvkalla och fläckvis hala Stockholm och påbörja färden mot varmare breddgrader! Tjoho!

2012-01-29 @ 06:19:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0