Första lektionen.. Jag kan inte engelska språket, hur gör jag nu?

-Ungefär hur fort ska vi skriva upp oss på extrahjälp?
-Svinfort..

Jag och Christian har precis tagit ett steg ut från första lektionen som tydligen var ämnad för normalbegåvade nobelpristagare. Creative writing är visserligen en kurs som verkar intressant. Men då den hade varit sjukt svår på svenska och tillsammans med en klass där fjorton av femton är uppfödda med engelska och har som största litterära problem att få tillräckligt betalt för sin tredje publicerade roman, medan jag själv har som största litterära problem att jag inte kan varken tala eller skriva engelska, känns det inte som om ordet svårt räcker till.

Systemet här är annorlunda från Sverige på så sätt att man i varje ämne först har en Lecture/föreläsning i en stor aula med kanske 60-100 elever, sen delas man in i olika ”tutor-”grupper på runt 15-20 har en vanlig lektion med övningar och diskussioner. På introduktionen verkade allt till en början överkomligt. Första uppgiften för att komma igång, var av formatet läraren säger ett ord och vi i klassen ska skriva upp vilka ord som vi kommer att tänka på. Röd – kärlek, hjärtan, brandbilar, ferarri, läppstift, osv. Kul att se hur olika vi tänkte. Sen gick de igenom vilka böcker vi skulle läsa eller mer eller mindre redan ha läst.

Vid femte boken fick jag ett litet meddelande från Christian på en lapp.
”Du har möjligtvis inte en kniv, jag vill begå harakiri..”
Jag skakade på huvudet, men två böcker senare skickade jag tillbaka:
”Hittar du en så är jag nr2..”

Halva klassen verkade mer eller mindre pusta ut då det bara var ”storverk” vi skulle läsa, ”So easy, I’ve already read 90% of these books” hörde jag någon viska bakom mig som om det syntes att jag kallsvettades över de 900 sidorna som nu hade ätit upp all surftid i helgen i en enda tugga.

Om böckerna börjades kännas som ett tungt lass att bära var de ändå i förhållande till tutorklassen bomull. Första uppgiften vi fick var att skriva vad som helst på ämnet ”Whats a world?”. Jag som läst filosofi i ett år nu började gå in på begrepp och definitioner och kände mig ganska nöjd när 15 minuter hade gått. Sen kom Aussie-Stephen-Kingarna igång..
Eftersom jag inte är en prisbelönt författare kan jag inte riktigt återge exakt vad de beskrev men om mitt nedtecknade var på temat definition av ordet så var killen bredvid mig mer på temat:

Imagine a glass ball of light laying in your hand. It is shiny and full of magic. Expand it and step in to it. Touch it and feel the warmth of it.. (tio rader till av poet-blabla.)
Jag sneglade på Christian och insåg att vi båda varit på samma tema.

Hur faen hamnade vi här?


Kommentarer
Postat av: Helena

Det där fixar du! Du är en av de bästa svenska skribenter jag vet, och språket kommer du in i på nolltid. Minns min första tute, det var i Professional Writing och de flesta jag gick med skrev redan då för olika tidningar eller magazines. Jag höll på att kissa på mig när läraren gav oss tio minuter att skriva ihop en presentaion av personen bredvid i form av inledningen till en tidningsartikel. Men det är bara att köra på, man kan inte göra mer än sitt bästa och det kommer man jävligt långt på!

2012-07-25 @ 09:32:32
URL: http://napok.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Men åhhhå vad spännande! Längtar tills jag själv drar!! :D Å som vanligt - du är bäst på å skriva!

2012-07-26 @ 13:24:55
URL: http://lovisarogo.blogg.se/
Postat av: Nils

Tack så jättemycket för smickret måste jag börja med=) Det värmer! Ja, vi får se hur det går. Ska snacka med läraren och se om han tror att det är möjligt att klara kursen utan att vara superflytande på inglish. Har i alla fall klämt boken till vecka ett nu, en start;)

2012-07-29 @ 06:22:35
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Uppsalastudent

Systemet skiljer inte från Sverige, men kanske från Kalmar? Här i Uppsala har vi liknande upplägg! Kul blogg för övrigt!

2012-08-04 @ 12:57:46
Postat av: Nils

Ah ok! Skiljer sig från lilla Kalmar menar jag då;)

2012-08-08 @ 06:50:37
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0